Кресто-Воздвиженский храм г. Винницы | Школа – сад Св. Николая

Собор вселенских учителей и святителей Василия Великого, Григория Богослова и Иоанна Златоустого

Собор вселенских учителей и святителей Василия Великого, Григория Богослова и Иоанна Златоустого

Собор вселенских учителей и святителей Василия Великого, Григория Богослова и Иоанна Златоустого

ИСТОРИЯ УСТАНОВЛЕНИЯ СОБОРНОГО ПРАЗДНИКА В ЧЕСТЬ СВЯТИТЕЛЕЙ ВАСИЛИЯ ВЕЛИКОГО, ГРИГОРИЯ БОГОСЛОВА И ИОАННА ЗЛАТОУСТОГО

При им­пе­ра­то­ре Алек­сее Ком­нине, ко­то­рый пра­вил с 1081 по 1118 г., в Кон­стан­ти­но­по­ле раз­го­рел­ся спор, раз­де­лив­ший на три ла­ге­ря му­жей, про­све­щен­ных в во­про­сах ве­ры и усерд­ных в стя­жа­нии доб­ро­де­те­лей. Речь шла о трех свя­ти­те­лях и вы­да­ю­щих­ся от­цах Церк­ви: Ва­си­лии Ве­ли­ком, Гри­го­рии Бо­го­сло­ве и Иоанне Зла­то­усте. Од­ни вы­сту­па­ли за то, чтобы пред­по­честь св. Ва­си­лия двум дру­гим, по­сколь­ку он су­мел объ­яс­нить тай­ны при­ро­ды как ни­кто дру­гой и был воз­не­сен доб­ро­де­те­ля­ми на Ан­гель­скую вы­со­ту. В нем, го­во­ри­ли его сто­рон­ни­ки, не бы­ло ни­че­го низ­мен­но­го или зем­но­го, он был ор­га­ни­за­то­ром мо­на­ше­ства, гла­вой всей Церк­ви в борь­бе с ере­ся­ми, стро­гим и тре­бо­ва­тель­ным пас­ты­рем от­но­си­тель­но чи­сто­ты нра­вов. По­это­му, де­ла­ли вы­вод они, св. Ва­си­лий сто­ит вы­ше св. Иоан­на Зла­то­уста, ко­то­рый по ха­рак­те­ру был бо­лее скло­нен про­щать греш­ни­ков.

Дру­гая пар­тия, на­про­тив, за­щи­ща­ла Зла­то­уста, воз­ра­жая про­тив­ни­кам, что про­слав­лен­ный епи­скоп Кон­стан­ти­но­по­ля ни­чуть не в мень­шей сте­пе­ни, чем свт. Ва­си­лий, был устрем­лен бо­роть­ся с по­ро­ка­ми, при­зы­вать греш­ни­ков к по­ка­я­нию и по­буж­дать на­род к со­вер­шен­ство­ва­нию по еван­гель­ским за­по­ве­дям. Непре­взой­ден­ный в крас­но­ре­чии, зла­то­устый пас­тырь оро­сил Цер­ковь на­сто­я­щей пол­но­вод­ной ре­кой про­по­ве­дей. В них он тол­ко­вал Сло­во Бо­жие и по­ка­зы­вал, как его при­ме­нять в по­все­днев­ной жиз­ни, при­чем ему уда­лось это сде­лать луч­ше, чем двум дру­гим хри­сти­ан­ским учи­те­лям.

Тре­тья груп­па ра­то­ва­ла за то, чтобы при­знать глав­ным свт. Гри­го­рия Бо­го­сло­ва за ве­ли­чие, чи­сто­ту и глу­би­ну его язы­ка. Они го­во­ри­ли, что свт. Гри­го­рий, луч­ше всех осво­ив­ший муд­рость и крас­но­ре­чие гре­че­ско­го ми­ра, до­стиг вы­со­чай­шей сте­пе­ни в со­зер­ца­нии Бо­га, по­это­му ни­кто из лю­дей не смог столь ве­ли­ко­леп­но из­ло­жить уче­ние о Свя­той Тро­и­це.

Та­ким об­ра­зом, каж­дая пар­тия за­щи­ща­ла од­но­го от­ца пе­ред дву­мя дру­ги­ми, и это про­ти­во­сто­я­ние за­хва­ти­ло вско­ре всех жи­те­лей сто­ли­цы. Во­все уже не по­мыш­ляя о по­чти­тель­ном от­но­ше­нии к свя­ти­те­лям, лю­ди пус­ка­лись в бес­ко­неч­ные спо­ры и пе­ре­бран­ки. Раз­но­гла­си­ям меж­ду пар­ти­я­ми не бы­ло вид­но ни кон­ца ни края.

То­гда од­на­жды но­чью три свя­ти­те­ля яви­лись во сне св. Иоан­ну Мав­ро­по­ду, мит­ро­по­ли­ту Ев­ха­ит­ско­му (па­мять 5 ок­тяб­ря), сна­ча­ла по од­но­му, а за­тем втро­ем. В один го­лос они ему ска­за­ли: «Как ты ви­дишь, мы все вме­сте на­хо­дим­ся ря­дом с Бо­гом и ни­ка­кие раз­молв­ки или со­пер­ни­че­ство нас не раз­де­ля­ют. Каж­дый из нас в ту ме­ру об­сто­я­тельств и вдох­но­ве­ния, ка­кая бы­ла ему да­ро­ва­на Свя­тым Ду­хом, пи­сал и учил то­му, что необ­хо­ди­мо для спа­се­ния лю­дей. Сре­ди нас нет ни пер­во­го, ни вто­ро­го, ни тре­тье­го. Ес­ли ты при­зы­ва­ешь имя од­но­го из нас, двое дру­гих так­же при­сут­ству­ют ря­дом с ним. По­се­му по­ве­ли тем, кто ссо­рит­ся, не со­зда­вать из-за нас рас­ко­лов в Церк­ви, по­сколь­ку при жиз­ни все свои уси­лия мы по­свя­ща­ли уста­нов­ле­нию един­ства и со­гла­сия в ми­ре. За­тем объ­еди­ни на­ши па­мя­ти в один празд­ник и со­ставь для него служ­бу, вклю­чив ту­да пес­но­пе­ния, по­свя­щен­ные каж­до­му из нас, со­об­раз­но ис­кус­ству и на­у­ке, ко­то­рые Гос­подь те­бе дал. Пе­ре­дай эту служ­бу хри­сти­а­нам, чтобы они празд­но­ва­ли ее каж­дый год. Ес­ли они бу­дут по­чи­тать нас та­ким об­ра­зом – еди­ны­ми пе­ред Бо­гом и в Бо­ге, то мы обе­ща­ем, что бу­дем хо­да­тай­ство­вать в на­шей об­щей мо­лит­ве об их спа­се­нии». По­сле этих слов свя­ти­те­ли под­ня­лись на небо, объ­ятые неска­зан­ным све­том, об­ра­ща­ясь друг к дру­гу по име­ни.

То­гда свт. Иоанн Мав­ро­под со­брал без про­мед­ле­ния на­род и со­об­щил об от­кро­ве­нии. Так как все ува­жа­ли мит­ро­по­ли­та за доб­ро­де­тель и вос­хи­ща­лись си­лой его крас­но­ре­чия, спо­рив­шие пар­тии при­ми­ри­лись. Все ста­ли про­сить Иоан­на немед­лен­но при­нять­ся за со­став­ле­ние служ­бы об­ще­го празд­ни­ка трех свя­ти­те­лей. Тон­ко про­ду­мав во­прос, Иоанн ре­шил от­ве­сти это­му празд­но­ва­нию трид­ца­тый день ян­ва­ря, чтобы слов­но скре­пить пе­ча­тью этот ме­сяц, в те­че­ние ко­то­ро­го вспо­ми­на­ют­ся все три свя­ти­те­ля по от­дель­но­сти.

Как по­ет­ся в мно­го­чис­лен­ных тро­па­рях из этой ве­ли­ко­леп­ной служ­бы, три свя­ти­те­ля, «зем­ная тро­и­ца», раз­ные как лич­но­сти, но еди­ные по бла­го­да­ти Бо­жи­ей, за­по­ве­да­ли нам в сво­их пи­са­ни­ях и при­ме­ром сво­ей жиз­ни по­чи­тать и про­слав­лять Пре­свя­тую Тро­и­цу – Бо­га Еди­но­го в трех Ли­цах. Эти све­тиль­ни­ки Церк­ви рас­про­стра­ни­ли по всей зем­ле свет ис­тин­ной ве­ры во­пре­ки опас­но­стям и пре­сле­до­ва­ни­ям и оста­ви­ли нам, их по­том­кам, свя­тое на­сле­дие. Через их тво­ре­ния мы мо­жем так­же до­стичь выс­ше­го бла­жен­ства и веч­ной жиз­ни в при­сут­ствии Бо­га вме­сте со все­ми свя­ты­ми.

На про­тя­же­нии ян­ва­ря мы празд­ну­ем па­мять мно­гих слав­ных иерар­хов, ис­по­вед­ни­ков и по­движ­ни­ков и за­вер­ша­ем его со­бор­ным празд­ни­ком в честь трех ве­ли­ких свя­ти­те­лей. Та­ким об­ра­зом Цер­ковь вспо­ми­на­ет всех свя­тых, ко­то­рые про­по­ве­до­ва­ли пра­во­слав­ную ве­ру сво­ей жиз­нью или в сво­их со­чи­не­ни­ях. Этим празд­ни­ком мы от­да­ем дань по­чте­ния всей со­во­куп­но­сти зна­ний, про­све­щен­но­сти, ума и серд­ца ве­ру­ю­щих, ко­то­рые они по­лу­ча­ют через сло­во. В ито­ге празд­ник трех свя­ти­те­лей ока­зы­ва­ет­ся вос­по­ми­на­ни­ем всех от­цов Церк­ви и всех при­ме­ров еван­гель­ско­го со­вер­шен­ства, ко­то­рые Свя­той Дух по­рож­да­ет во все вре­ме­на и во всех ме­стах, чтобы по­яв­ля­лись но­вые про­ро­ки и но­вые апо­сто­лы, про­вод­ни­ки на­ших душ на Небе­са, уте­ши­те­ли на­ро­да и пла­мен­ные стол­пы мо­лит­вы, на ко­то­рых и по­ко­ит­ся Цер­ковь, укреп­ля­ясь в ис­тине.

ИНОЕ ОПИСАНИЕ УСТАНОВЛЕНИЯ СОБОРНОГО ПРАЗДНИКА СВЯТИТЕЛЕЙ ВАСИЛИЯ ВЕЛИКОГО, ГРИГОРИЯ БОГОСЛОВА И ИОАННА ЗЛАТОУСТОГО

В цар­ство­ва­ние бла­го­вер­но­го и хри­сто­лю­би­во­го ца­ря Алек­сея Ком­нина[1], ко­то­рый при­нял цар­скую власть по­сле Ни­ки­фо­ра Бо­та­ни­а­та[2], был в Кон­стан­ти­но­по­ле ве­ли­кий спор об этих трех свя­ти­те­лях меж­ду ис­кус­ней­ши­ми в крас­но­ре­чии учи­те­ля­ми муд­ро­сти. Од­ни ста­ви­ли вы­ше про­чих свя­ти­те­лей Ва­си­лия Ве­ли­ко­го, на­зы­вая его воз­вы­шен­ней­шим ви­ти­ей, так как он всех пре­вос­хо­дил сло­вом и де­ла­ми, при­чем ви­де­ли в нем му­жа, ма­ло чем усту­па­ю­ще­го Ан­ге­лам, твер­до­го нра­вом, не лег­ко про­ща­ю­ще­го со­гре­ше­ния и чуж­до­го все­го зем­но­го; ни­же его ста­ви­ли бо­же­ствен­но­го Иоан­на Зла­то­уста, как имев­ше­го от­лич­ные от ука­зан­ных ка­че­ства: он был рас­по­ло­жен к по­ми­ло­ва­нию греш­ни­ков и ско­ро до­пус­кал их к по­ка­я­нию. Дру­гие, на­обо­рот, воз­вы­ша­ли бо­же­ствен­но­го Зла­то­уста как му­жа че­ло­ве­ко­лю­би­вей­ше­го, по­ни­ма­ю­ще­го сла­бость че­ло­ве­че­ско­го есте­ства, и как крас­но­ре­чи­во­го ви­тию, на­став­ляв­ше­го всех на по­ка­я­ние мно­же­ством сво­их ме­до­то­чи­вых ре­чей; по­это­му и по­чи­та­ли они его вы­ше Ва­си­лия Ве­ли­ко­го и Гри­го­рия Бо­го­сло­ва. Иные, на­ко­нец, сто­я­ли за свя­то­го Гри­го­рия Бо­го­сло­ва, утвер­ждая, что он убе­ди­тель­но­стью ре­чи, ис­кус­ным ис­тол­ко­ва­ни­ем Свя­щен­но­го Пи­са­ния и изя­ще­ством по­стро­е­ния ре­чи пре­взо­шел всех слав­ней­ших пред­ста­ви­те­лей эл­лин­ской муд­ро­сти, как ра­нее жив­ших, так и совре­мен­ных ему. Так од­ни воз­вы­ша­ли сла­ву свя­то­го Гри­го­рия, а дру­гие уни­жа­ли его зна­че­ние. От это­го про­ис­хо­дил меж­ду мно­ги­ми раз­дор, при­чем од­ни на­зы­ва­лись иоан­ни­та­ми, дру­гие ва­си­ли­а­на­ми, а иные гри­го­ри­а­на­ми. Об этих име­нах спо­ри­ли му­жи, ис­кус­ней­шие в крас­но­ре­чии и муд­ро­сти.

Спу­стя неко­то­рое вре­мя по­сле то­го, как воз­ник­ли эти спо­ры, яви­лись эти ве­ли­кие свя­тые, сна­ча­ла каж­дый от­дель­но, а за­тем все три вме­сте, – при­том не во сне, а на­яву, – Иоан­ну, епи­ско­пу Ев­ха­ит­ско­му, уче­ней­ше­му му­жу, весь­ма све­ду­ще­му в эл­лин­ской муд­ро­сти (как об этом сви­де­тель­ству­ют и его со­чи­не­ния), а так­же про­сла­вив­ше­му­ся сво­ею доб­ро­де­тель­ною жиз­нью[3]. Они ска­за­ли ему еди­ны­ми уста­ми:

– Мы рав­ны у Бо­га, как ты ви­дишь; нет у нас ни раз­де­ле­ния, ни ка­ко­го-ли­бо про­ти­во­дей­ствия друг дру­гу. Каж­дый из нас от­дель­но, в свое вре­мя, воз­буж­да­е­мый Бо­же­ствен­ным Ду­хом, на­пи­сал со­от­вет­ству­ю­щие по­уче­ния для спа­се­ния лю­дей. Че­му мы на­учи­лись со­кро­вен­но, то пе­ре­да­ли яв­но лю­дям. Нет меж­ду на­ми ни пер­во­го, ни вто­ро­го. Ес­ли ты ссы­ла­ешь­ся на од­но­го, то в том же со­глас­ны и оба дру­гие. По­это­му по­ве­ли пре­пи­ра­ю­щим­ся по по­во­ду нас пре­кра­тить спо­ры, ибо как при жиз­ни, так и по­сле кон­чи­ны мы име­ем за­бо­ту о том, чтобы при­ве­сти к ми­ру и еди­но­мыс­лию кон­цы все­лен­ной. Вви­ду это­го со­еди­ни в один день па­мять о нас и, как по­до­ба­ет те­бе, со­ставь нам празд­нич­ную служ­бу, а про­чим пе­ре­дай, что мы име­ем у Бо­га рав­ное до­сто­ин­ство. Мы же со­вер­ша­ю­щим па­мять о нас бу­дем спо­спеш­ни­ка­ми к спа­се­нию, так как мы на­де­ем­ся, что име­ем неко­то­рую за­слу­гу у Бо­га.

Ска­зав это епи­ско­пу, они ста­ли под­ни­мать­ся на небо, сияя неиз­ре­чен­ным све­том и на­зы­вая друг дру­га по име­ни. Бла­жен­ный епи­скоп Иоанн тот­час сво­и­ми ста­ра­ни­я­ми вос­ста­но­вил мир меж­ду враж­до­вав­ши­ми, так как он был муж, ве­ли­кий в доб­ро­де­те­ли и зна­ме­ни­тый в лю­бо­муд­рии. Он уста­но­вил празд­ник трех свя­ти­те­лей, как и по­ве­ле­ли ему свя­тые, и за­ве­щал церк­вам празд­но­вать его с по­до­ба­ю­щим тор­же­ством[4]. В этом яс­но об­на­ру­жи­лась муд­рость се­го великого му­жа, так как он усмот­рел, что в ян­ва­ре ме­ся­це со­вер­ша­ет­ся па­мять всех трех свя­ти­те­лей, а имен­но: в пер­вый день – Ва­си­лия Ве­ли­ко­го, в два­дцать пя­тый – бо­же­ствен­но­го Гри­го­рия, а в два­дцать седь­мой – свя­то­го Зла­то­уста, – то он со­еди­нил их в трид­ца­тый день то­го же ме­ся­ца, увен­чав празд­но­ва­ние их па­мя­ти ка­но­на­ми, тро­па­ря­ми и по­хва­ла­ми, как это и при­ли­че­ство­ва­ло.

Необ­хо­ди­мо до­ба­вить о них и сле­ду­ю­щее. Свя­той Ва­си­лий Ве­ли­кий пре­взо­шел в книж­ной муд­ро­сти не толь­ко учи­те­лей сво­е­го вре­ме­ни, но и древ­ней­ших: он про­шел не толь­ко всю на­у­ку крас­но­ре­чия до по­след­не­го сло­ва, но и хо­ро­шо изу­чил фило­со­фию, а рав­но по­стиг и ту на­у­ку, ко­то­рая учит ис­тин­ной хри­сти­ан­ской де­я­тель­но­сти. За­тем, про­во­дя доб­ро­де­тель­ную жизнь, ис­пол­нен­ную нес­тя­жа­тель­но­сти и це­ло­муд­рия, и вос­хо­дя умом к бо­го­ви­де­нию, он был воз­ве­ден на ар­хи­ерей­ский пре­стол, имея со­рок лет от рож­де­ния, и в те­че­ние вось­ми с лиш­ком лет был пред­сто­я­те­лем церк­ви.

Свя­той Гри­го­рий Бо­го­слов был столь ве­лик, что ес­ли бы мож­но бы­ло со­здать че­ло­ве­че­ский об­раз и столп, со­став­лен­ный по ча­стям из всех доб­ро­де­те­лей, то он был бы по­до­бен ве­ли­ко­му Гри­го­рию. Про­си­яв сво­ею свя­тою жиз­нью, он до­стиг та­кой вы­со­ты в об­ла­сти бо­го­сло­вия, что всех по­беж­дал сво­ею муд­ро­стью как в сло­вес­ных спо­рах, так и в ис­тол­ко­ва­нии дог­ма­тов ве­ры. По­это­му он и был на­зван бо­го­сло­вом. Он был свя­ти­те­лем в Кон­стан­ти­но­по­ле две­на­дцать лет, утвер­ждая пра­во­сла­вие. По­жив за­тем ма­лое вре­мя на пат­ри­ар­шем пре­сто­ле (как об этом пи­шет­ся в его жи­тии), он оста­вил пре­стол по пре­клон­но­сти воз­рас­та и, имея шесть­де­сят, ото­шел в гор­ные оби­те­ли.

О бо­же­ствен­ном Зла­то­усте по спра­вед­ли­во­сти мож­но ска­зать, что он пре­взо­шел всех ел­лин­ских муд­ре­цов ра­зу­мом, убе­ди­тель­но­стью сло­ва и изя­ще­ством ре­чи; Бо­же­ствен­ное Пи­са­ние он изъ­яс­нил и ис­тол­ко­вал непод­ра­жа­е­мо; рав­ным об­ра­зом в доб­ро­де­тель­ной жиз­ни и бо­го­ви­де­нии он да­ле­ко пре­взо­шел всех. Он был ис­точ­ни­ком ми­ло­сти и люб­ви, был ис­пол­нен рев­но­сти учи­тель­ства. Все­го он про­жил шесть­де­сят лет; пас­ты­рем Хри­сто­вой Церк­ви был шесть лет. Мо­лит­ва­ми сих трех свя­ти­те­лей Хри­стос Бог наш да низ­ло­жит ере­ти­че­ские рас­при, а нас да со­хра­нит в ми­ре и еди­но­мыс­лии и да спо­до­бит нас Небес­но­го Сво­е­го Цар­ствия, ибо бла­го­сло­вен Он во ве­ки. Аминь.

Со­ста­ви­тель – иеро­мо­нах Ма­ка­рий (Си­мо­но­петр­ский),
адап­ти­ро­ван­ный рус­ский пе­ре­вод – из­д-во Сре­тен­ско­го мо­на­сты­ря

При­ме­ча­ния

[1] Ви­зан­тий­ский им­пе­ра­тор Алек­сей I Ком­нин цар­ство­вал с 1081–1108 год.

[2] Ни­ки­фор III Бо­та­ни­ат цар­ство­вал с 1078–1081 год.

[3] Иоанн, мит­ро­по­лит Ев­ха­ит­ский, – один из за­ме­ча­тель­ных цер­ков­ных пи­са­те­лей и пес­но­пис­цев Во­сточ­ной Церк­ви XI ве­ка (скон­чал­ся в кон­це XI ве­ка). Он на­пи­сал весь­ма мно­го со­чи­не­ний. Из его со­чи­не­ний из­вест­ны: 1) по­хваль­ные сло­ва, чис­лом до 15, меж­ду ко­то­ры­ми за­ме­ча­тель­ны: два сло­ва на День вос­по­ми­на­ния по­бе­ды над Свя­то­сла­вом, кня­зем Рус­ским, три сло­ва на па­мять свя­то­го ве­ли­ко­му­че­ни­ка Фе­о­до­ра Ти­ро­на, сло­ва по­хваль­ные трем свя­ти­те­лям; 2) сти­хи и цер­ков­ные пес­но­пе­ния; из чис­ла по­след­них пол­ная служ­ба трем свя­ти­те­лям, ка­нон Ан­ге­лу Хра­ни­те­лю, два ка­но­на свя­то­му Фе­о­до­ру Ти­ро­ну до­се­ле оста­ют­ся в цер­ков­ных служ­бах. В служ­бах же по­ме­ще­ны: из чис­ла 27 его ка­но­нов Спа­си­те­лю – один ка­нон Слад­чай­ше­му Иису­су; из чис­ла 67 ка­но­нов Бо­го­ро­ди­це – шесть; из чис­ла 11-ти ка­но­нов Пред­те­че – два. Осо­бен­но пре­вос­ход­ны ка­но­ны его Иису­су Слад­чай­ше­му и Ан­ге­лу Хра­ни­те­лю.

[4] Празд­ник в честь трех все­лен­ских учи­те­лей и свя­ти­те­лей: Ва­си­лия Ве­ли­ко­го, Гри­го­рия Бо­го­сло­ва иИоан­на Зла­то­усто­го уста­нов­лен в 1084 го­ду.

Ис­точ­ник: pravoslavie.ru

МОЛИТВЫ

Тропарь Собору Вселенских учителей и святителей Василию Великому, Григорию Богослову и Иоанну Златоустому

Яко апостолов единонравнии / и вселенным учителие, / Владыку всех молите / мир вселенней даровати / и душам нашим велию милость.

Молитва трем Святителям Василию Великому, Григорию Богослову и Иоанну Златоусту

О пресветлии светильницы Церкве Христовы, Василие, Григорие и Иоанне, светом православных догматов вся концы земли озарившии и мечем слова Божия хульных смущения и шатания ересей угасившии; припадающе к вашему милосердию, с верою и любовию из глубины души вопием: предстояще Престолу Пресвятыя, Единосущныя, Животворящия и Нераздельныя Троицы, за Нюже словом, писанием и житием добре подвизастеся и душы своя полагасте, всегда молитеся Ей, да укрепит и ны в Православии и единомыслии, и непоколебимем даже до смерти исповедании веры Христовы, и во вседушевнем послушании его Церкви Святей: да препояшет ны с высоты силою на вся невидимыя и видимыя враги наша: да соблюдет Церковь свою незыблему от неверия, суеверия, ересей и раскола; да дарует архипастырем нашим здравие, долгоденствие и во всем благое поспешение: пастырем нашим да подаст духовное трезвение и ревность о спасении пасомых, правителем суд и правду, воином терпение, мужество и одоление на враги, сирым и вдовицам заступление, болящим исцеление, юным благое в вере возрастание, старцам утешение, обидимым заступление, и всем вся ко временней и вечней жизни потребная, яко да в мире и покаянии, желанием спасения горяще, Господеви работающе, добрым подвигом подвизающеся, течение наше скончаем и сподобимся в Небеснем Царствии купно с вами всегда пети и славити Пресвятое и Великолепое Имя Отца, и Сына, и Святаго Духа во веки веков. Аминь.

АКАФИСТ ТРЕМ СВЯТИТЕЛЯМ: ВАСИЛИЮ ВЕЛИКОМУ, ГРИГОРИЮ БОГОСЛОВУ И ИОАННУ ЗЛАТОУСТУ

Кондак 1

Избраннии светильницы Церкве Христовы, Василие, Григорие и Иоанне, ученьми вашими мир просветившии и вся шатания ересей и хульных смущения угасившии; яко ходатаи спасения нашего суще, молитвами вашими сохраните ны от всяких бед и вечных мук, да с радостию благодаряще вопием вам:
Радуйтеся, трие святителие, велицыи и вселенстии учителие.

Икос 1

Ангели земнии и человецы Небеснии, святителие Христовы и отцы треблаженнии,
поборницы Живоначальныя Троицы, от Нея светом трисолнечным осияваемии
и молящиися непрестанно у Престола Триипостаснаго Божества о душах наших,
услышите ны от сердца к вам взывающия:
Радуйтеся, имущии дерзновение вопити о нас ко Господу;
Радуйтеся, велицыи угодницы Святыя Троицы.
Радуйтеся, дарованьми единочестнии;
Радуйтеся, апостолом единонравнии.
Радуйтеся, яко вашими ученьми дивно просия благодать Христова;
Радуйтеся, разум свой в послушание веры пленившии.
Радуйтеся, блазии делателие винограда Христова;
Радуйтеся, от юности Богом благословеннии.
Радуйтеся, скорби жития сего добре претерпевшии и данный вам талант приумножившии;
Радуйтеся, волю Божию сильным мира сего со многим дерзновением благовестившии.
Радуйтеся, тьму нечестия отгнавшии;
Радуйтеся, всю подсолнечную зарями догматов просветившии.
Радуйтеся, трие святителие, велицыи и вселенстии учителие.

Кондак 2

Видя еретичествующих лютая стремления, мечь острейший противу сетей лжеучений и огнь,
плевелы суемудрия поядай, святый Василий явися и, яко пастырь изряднейший,
обличив лесть идольскую своим богодухновенным вещанием, научи ны почитати Святую Троицу,
разделену убо Ипостасьми, соединену же Существом, и вопити Ей: Аллилуиа.

Икос 2

Разум озарен благодатию Христовою имуще, яко апостолом единонравнии,
православных догматов учения уяснисте и трие велицыи светильницы Триипостаснаго Божества
явистеся; вашими бо вдохновенными писаньми озаряема, Церковь Христова светло красуется,
и верная чада ея в меру возраста исполнения Христова восходят.

Темже взирающе на богатство благодати Христовы, вам дарованныя,
яко просветители наша восхваляем вы, вопиюще таковая:
Радуйтеся, богоноснии небеснии таинницы;
Радуйтеся, покаяния немолчнии проповедницы.
Радуйтеся, сосуди избраннии;
Радуйтеся, премудрии учителие вселенныя.
Радуйтеся, в Божественных учениих Христовых люди наставившии;
Радуйтеся, в повелениих Гоосподних всегда усердно ходившии.
Радуйтеся, многоразличных добродетелей обряды в вашем житии явившии;
Радуйтеся, столпи непоколебимии, веру Христову Божественными догматы утвердившии.
Радуйтеся, словесное стадо Христово мудре упасшии;
Радуйтеся, Православия изряднейшии богослови.
Радуйтеся, светила, вся концы земли просвещающая;
Радуйтеся, свирель и цевнице сладкозвучная.
Радуйтеся, трие святителие, велицыи и вселенстии учителие.

Кондак 3

Сила молений отчих понуди святаго Григория Понт оставити и в Назианз ко отцу своему,
помощи ради ему, преселитися, идеже славу Божию ученьми и делы вещаше
и ересь арианскую посрамляше.

Темже и нас, великий святителю Григорие, Божественнаго рая нетленныя проходя пажити,
поминай у престола Святыя Троицы, да умилением взываем ей: Аллилуиа.

Икос 3

Имуще в сердцах светоносную благодать Святыя, Единосущныя и Нераздельныя Троицы,
трие богопроповедницы, разделеннии телесы и совокупленнии духом,
благочестно яве проповедаша Троицу Едину непременную, Существо же и Божество,
и сию проповедь страданьми запечатлеша.

Темже и мы, подражающе вере их, вопием таковая:
Радуйтеся, сильнии и непреборимии Церкве Христовы споборницы;
Радуйтеся, истины Христовы усерднии ревнители.
Радуйтеся, ко Пресвятей Троице молитвенницы теплии;
Радуйтеся, Церкве Христовы пастырие добрии.
Радуйтеся, Ария низложившии и православныя утвердившии;
Радуйтеся, Троицу Едину Непременную, Существо и Божество, деяньми ученьми прославившии.
Радуйтеся, Отца, и Сына, и Святаго Духа, Троицы Ипостаси, дивно уяснившии;
Радуйтеся, Трисиятельнаго ради и Единаго Божества величайшыя скорби и гонения претерпевшии.
Радуйтеся, тяготу дневную до скончания своего жития неослабно понесшии;
Радуйтеся, нощь мрачную злочестивых ересей лучами богомудрых догматов отгнавшии.
Радуйтеся, душы верных благодатно напитавшии;
Радуйтеся, Царствия Вечнаго наследницы быти сподобившиися.
Радуйтеся, трие святителие, велицыи и вселенстии учителие.

Кондак 4

Бурю ярости и гнева воздвигоша, о Златоусте, безумнии людие,
клевещуще на тя и изгнати от царствующаго града повелевающе.

Ты же, Златослове, на камени веры Христовы непоколебимо пребывая
и благодатию Святаго Духа укрепляем, бурю гонений и мучений мужественно претерпел еси
и страданьми венец нетленный на Небесех себе уготовал еси,
научая всех в терпении нести Крест Христов и взывати Богу: Аллилуиа.

Икос 4

Слышаще богодухновенная словеса ваша, запечатленная многими подвиги и страданьми,
жаждущии глаголов Жизни Вечныя издалеча к вам прихождаху,
и нетленную пищу от вас приемше и Божественнаго пития почерпше, взываху вам сицевая:
Радуйтеся, глубины Слова Божия добре испытавшии;
Радуйтеся, непрестанным рачением Бога взыскавшии.
Радуйтеся, алчущих правды питателие;
Радуйтеся, нищих духом утешителие.
Радуйтеся, облацы источающии росу учений благочестивых и напаяющии вселенную;
Радуйтеся, приснотекущия реки духовныя, напаяющия верных чад Церкве Христовы.
Радуйтеся, Божественных Таин хранителие и словесныя трубы Божия;
Радуйтеся, правыя веры и благочестия христианского насадителие.
Радуйтеся, чудесы многими верныя озаряющии;
Радуйтеся, реки врачеваний нам проливающии.
Радуйтеся, усердно притекающия к вам от искушении и напастей молитвами вашими охраняющии; Радуйтеся, всего рода христианскаго похвало.
Радуйтеся, трие святителие, велицыи и вселенстии учителие.

Кондак 5

Боготечную звезду Христос миру показа тя, великий во иерарсех Василие;
стяжав бо ведение Божественных Таин и озарение свыше от Престола благодати Божия,
умы и сердца верных богодухновенными словесы дивно просветил еси,
любовию же к Богу одушевляем, гонения и страдания за Христа добре претерпел еси
и сего ради сподобился еси на Небесех молитвеннаго дерзновения у Престола Царя Славы,
образ быв верным словом, житием, духом, любовию, верою и чистотою,
да вси со умилением вопиют Пресвятей Троице: Аллилуиа.

Икос 5

Видяще вас, святителие Христовы, Небесным ликостоянием присно спребывающия и
Престолу Божию всегда предстоящия, со умилением воспеваем
возвеличившую вас Живоначальную Троицу, Юже словом и житием вашим прославили есте,
вам же, молитвенником изряднейшим, от любве сердечныя вопием:
Радуйтеся, Горним Ликом совокупленнии и Святых Ангел сожителие;
Радуйтеся, Престолу Царя Славы предстоящии присно со всеми избранными.
Радуйтеся, Славою Небесною украшеннии;
Радуйтеся, плоть и мир возненавидевшии.
Радуйтеся, вся сокровища мира и житейския сласти Христа ради во уметы вменившии.
Радуйтеся, на светозарную добродетелей колесницу возшедшии и Небеснаго Царствия достигшии.
Радуйтеся, и нам, грешным, образ добродетелей словом и житием явившии;
Радуйтеся, многими скорбьми вшедшии в радость Господа своего.
Радуйтеся, теплии о нас пред Богом ходатаи;
Радуйтеся, православнаго богословия светила изряднейшая.
Радуйтеся, веры христианския похвало;
Радуйтеся, святителей славо и Церкве украшение.
Радуйтеся, трие святителие, велицыи и вселенстии учителие.

Кондак 6

Проповедуя истину боговещанными твоими глаголы, сокрушил еси, богослове Григорие,
еллинская суемудрия и ересей соблазны, вселенней же всей немолчно проповедал еси
в Троице славимаго Бога Единосущнаго, Отца и Сына и Духа Святаго,
научая всех вопити Ему: Аллилуиа.

Икос 6

Возсиясте светом добродетельнаго жития и православныя веры
исповеданием во всю вселенную и всем языком свет истиннаго богопознания уяснисте,
якоже быти вам пастырем и учителем всея Церкве Христовы.

Темже и по смерти не престайте призирати на ны, тепле вам молящияся и взывающия:
Радуйтеся, три светила великая, путеводящая нас ко спасению;
Радуйтеся, просветителие седящих во тьме неведения.
Радуйтеся, недомысленныя Тайны Триипостаснаго Божества нам уясняющии;
Радуйтеся, струями мудрых учений паству свою напаяющии.
Радуйтеся, пастырие изряднейшии, житие свое всякими добродетельми благоукасившии;
Радуйтеся, стадо свое от волков хищных соблюдшии.
Радуйтеся, светильницы трисолнечнаго света, умы и сердца верных дивно озаряющии;
Радуйтеся, образы целомудрия, ревновати о стяжании сея добродетели нас научающии.
Радуйтеся, церковная кормила, путь православнаго боговедения ясно показующая;
Радуйтеся, дванадесяти апостолом единонравнии.
Радуйтеся, Ангельских Ликов сожителие;
Радуйтеся, купно со всеми святыми непрестанно молящиися о нас.
Радуйтеся, трие святителие, велицыи и вселенстии учителие.

Кондак 7

Хотя змий лукавый искусити тя, якоже Иова многострадальнаго,
воздвиже бурю злобы нечестивых, изгнавших тя в заточение.
Обаче благодатию Христовою укрепляем, всякая злострадания и болезни добре претерпел еси,
отче Иоанне Златоусте, и блаженныя кончины сподобился еси.

Ныне же пребывая в невечернем дни Царствия Христова,
не престай молитися за ны у Престола Триипостаснаго Бога, да со умилением вопием: Аллилуиа.

Икос 7

Новии светильницы светозарнии и Церкве непоколебимии столпы явистеся, святителие велицыи:
святостию бо жития вашего, еще во плоти суще на земли, весте яко безплотни.

Сего ради Церковь Христова, присно прославляющи вас,
благодарственная пения восписует светодавцу Христу Богу, Егоже благодатию укрепляеми,
велия болезни претерпесте и труды понесосте во благовестии Христове.

Темже прославляюще Христа, непрестанно благодеющаго Церкви Своей Святей, восхваляем и вас,
яко верных слуг Христовых и строителей Таин Божиих, вопиюще сицевая:
Радуйтеся, вернии Троицы поборницы;
Радуйтеся, Православия неробедимии исповедницы.
Радуйтеся, иерархов священноначальницы;
Радуйтеся, лучами богословия вашего ересей неистовство разрушившии.
Радуйтеся, пресветлии благочестия образи;
Радуйтеся, верныя в боговедении утвердившии.
Радуйтеся, слова Божия богодухновеннии изъяснителие;
Радуйтеся, Владыки Христа раби блазии и вернии.
Радуйтеся, кротость Моисееву и ревность Илиину в подвизех своих воплотившии;
Радуйтеся, терпением скорбей и гонений древнему Иову подражавшии.
Радуйтеся, Иосифа целомудрием и чистотою украшении;
Радуйтеся, Петрово исповедание и Иоанново богословие показавшии.
Радуйтеся, трие святителие, велицыи и вселенстии учителие.

Кондак 8

Станное чудо благодати дарованныя тебе, святителю Василие, уведе на себе Ефрем Сирианин,
егда восхотевшу ему видети тя, отче, послал еси архидиакона своего привести его к тебе,
и молитвою твоею Ефрем уразуме язык еллинский и чудеси дивяся, прослави Бога, поя Ему: Аллилуиа.

Икос 8

Всю веру во Сятую Троицу непорочну сохранисте и многи ко Христу приведосте, святителие Христовы,
подвигом добрым подвившеся.

Сего ради, взирающе на дивный подвиг ваш и на чистое житие ваше,
со умилением вопием вам таковая:
Радуйтеся, Православия одеждою свыше истканною Церковь украсившии;
Радуйтеся, еретическая суесловия ясно обличившии.
Радуйтеся, писаньми и словесы вашими духовное сокровище Церкви Христове собравшии;
Радуйтеся, мудрость Божию и вся красная мира Христа ради отвергшии.
Радуйтеся, сокровищ Небесных паче всего взыскавшии;
Радуйтеся, Пастыреначальника Христа, яко служителие вернии, живоносным стопам последовавшии.
Радуйтеся, высокий образ добродетелей в житии вашем явившии;
Радуйтеся, душевныя страсти, вкупе же и телесныя, духовным мечем посекшии.
Радуйтеся, Живоначальней Троице в жертву живу, святу и благоугодну себе самих принесшии;
Радуйтеся, грешников предстателие.
Радуйтеся, нищих заступницы;
Радуйтеся, пастырей учителие и образы.
Радуйтеся, трие святителие, велицыи и вселенстии учителие.

Кондак 9

Всею душею твоею возлюбив Бога, отче Григорие,
боговидную чистоту и целомудрие наче всех благ избрал еси и богослов великий и таинник явился еси.
Ныне предстоя Престолу Святыя Троицы, испроси мирови мир, и спасение всем нам,
восхваляющим тя и поющым Богу: Аллилуиа.

Икос 9

Витийством богодухновенным триех вселенских святителей еритичестии соблазны престаша,
православная же вера паче и паче превозможе.

Сего ради от усердия нашего со умилением и любовию взываем к ним таковая:
Радуйтеся, любовию Православия все житие ваше озарившии;
Радуйтеся, Единаго Бога в трех лицах чествовати научившии.
Радуйтеся, Ариево злочестие и хуления иных еретиков низложившии;
Радуйтеся, лжеучителей пребеззаконная уста светлостию словес ваших заградившии.
Радуйтеся, небесныя трубы, проповедавшыя мирови Христово Евангелие;
Радуйтеся, во иерарсех светила три великая.
Радуйтеся, учителие кротости, воздержания, вкупе же и покаяния;
Радуйтеся, монашествующих добрии учителие и наставницы.
Радуйтеся, Церкве ограждение и Православия поборницы;
Радуйтеся, в труды апостолов вшедшии и клас добраго исповедания пожавшии.
Радуйтеся, за веру и подвиги венцы нетленным от Пастыреначальника Христа приемшии;
Радуйтеся, великия труды и подвиги во благоустроении Церкве Христовы подъемшии.
Радуйтеся, трие святителие, велицыи и вселенстии учителие.

Кондак 10

Спаса Христа умоляти не престай о чтущих память твою, всехвальне Иоанне Зллатоусте:
тебе бо дадеся благодать молитися за ны.

Темже и мы, яко ко благоуханнаго мира сосуду, точащему исцеления всем с верою притекающим,
со умилением и любовию припадающе, вопием прославльшему тя Богу: Аллилуиа.

Икос 10

Стена есте необоримая празднующим святую память вашу и всем притекающим
к молитвенному покрову вашему, непостыдная надежда и крепкое заступление.

Темже и нам, святии трие святителие, со умилением припадающим к вам,
испросите у Престола Святыя Троицы милость и благодать во благовременную помощь,
да с радостию и благодарением взываем вам:
Радуйтеся, милость и утешение всем верным являющии;
Радуйтеся, кающияся грешники от сетей диавола избавляющии.
Радуйтеся, благодатных даров усерднии раздаятелие;
Радуйтеся, всех человек предстательство и покрове.
Радуйтеся, сирых отцев и вдов заступницы;
Радуйтеся, убогих богатство и болящих исцеление.
Радуйтеся, милосердия ко страждущим немолчнии проповедницы и юных наставницы;
Радуйтеся, старец питателие.
Радуйтеся, сущих в скорбех утешителие;
Радуйтеся, странных сопутницы.
Радуйтеся, изнемогающим поможение;
Радуйтеся, чтущим память вашу радость и спасение низпосылающии.
Радуйтеся, трие святителие, велицыи и вселенстии учителие.

Кондак 11

Пение Пресвятей Троице паче иных принесли есте, святителие Божии, умом словом,
делом и богословным витийством вашим сплетения риторская разрушили есте,
наставляюще ны почитати Троицу во Единице и воспевати Ей: Аллилуиа.

Икос 11

Светозарную троицу святых иерархов, Василиа царствия тезоименитаго,
Григориа Богослова наименованнаго, Иоанна Златоустаго учителя вселенныя,
глубины Божия испытавших, восхваляюще и светлую память их благоговейно торжествующе,
похвальная пения приносим таковая:
Радуйтеся, благознаменитыя трубы Божественных глаголов;
Радуйтеся, цевницы богодухновенныя.
Радуйтеся, апостольских богодухновенний изъяснителие;
Радуйтеся, апостольских преданий ревнителие.
Радуйтеся, дивная величия Божия всем земнородным поведающии;
Радуйтеся, Славу Божию вашим житием и словом проповелавшии всей вселенней.
Радуйтеся, ко спасению добрии путеводителие и наставницы;
Радуйтеся, растленных обычаев искоренителие, благих же нравов насадителие.
Радуйтеся, отрицатися плотских похотей и страстей научающии;
Радуйтеся, врачеве премудрии недугов душевных и телесных.
Радуйтеся, церковная светила, от Трисолнечнаго Света возжженная;
Радуйтеся, цветы благовоннии райскаго прозябения.
Радуйтеся, трие святителие, велицыи и вселенстии учителие.

Кондак 12

Благодать Божия обильно излияся во уста ваших, треблаженнии: вера православная вами укрепися,
и мгла еретических шатаний и лжеучений светом богодухновенных писаний отгнася.

Темже, святителие, молитеся ко Христу Богу, да дух ревности вашея о вере и благочестии
почиет и на нас, да сподобимся купно с вами пети Святей Троице: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще и светло празднующе священную вашу, треблаженнии Василие, Богослове Григорие и
Златоустый Иоанне, смиренно молим вас, не престайте молитися Христу о всех,
верою призывающих вас и с любовию вопиющих таковая:
Радуйтеся, православных догматов хранителие;
Радуйтеся, богословия живоноснии источницы.
Радуйтеся, верных сердца Божественне веселящии;
Радуйтеся, яко неослабными подвиги вашими Арий низложися.
Радуйтеся, яко огнем богодухновенных вещаний ваших Евномиева ересь попалися;
Радуйтеся, яко вашими богодуновенными глаголы Савеллиа ересь отгнася.
Радуйтеся, яко мудрование Нестора вами упразднися;
Радуйтеся, о мире молитвенницы изряднейшии.
Радуйтеся, к Царствию Небесному верныя возводящии;
Радуйтеся, Божии гласи, пречудно нам возгремевшии.
Радуйтеся, пастырей Церкве достоподражательнии образи;
Радуйтеся, по апостолу всем вся бывшии.
Радуйтеся, трие святителие, велицыи и вселенстии учителие.

Кондак 13

О святителие Христовы и отцы треблаженнии, Василие Великий,
церковное светило и столпе непоколебимый, Богослове Григорие, уме богопросвещенный,
архиерею превеликий, вкупе же и Златоусте Иоанне, покаяния твердый проповедниче,
небесным спребывающе ликом и Ангельским совокупльшеся Силам,
нынешнее приемше малое моление наше, испросите нам у Всещедраго Бога вышняя мыслити и деяти,
да вечныя муки избегше, небесную жизнь наследим с вами,
вопиюще Богу: Аллилуиа, Аллилуиа, Аллилуиа.

(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1)

Молитва трем Святителям Василию Великому, Григорию Богослову и Иоанну Златоусту

О пресветлии светильницы Церкве Христовы, Василие, Григорие и Иоанне, светом православных догматов вся концы земли озарившии и
мечем слова Божия хульных смущения и шатания ересей угасившии; припадающе к вашему милосердию, с верою и любовию из глубины души вопием: предстояще Престолу Пресвятыя, Единосущныя, Животворящия и Нераздельныя Троицы, за Нюже словом, писанием и житием добре подвизастеся и душы своя полагасте, всегда молитеся Ей, да укрепит и ны в Православии и единомыслии, и непоколебимем даже до смерти исповедании веры Христовы, и во вседушевнем послушании его Церкви Святей: да препояшет ны с высоты силою на вся невидимыя и видимыя враги наша: да соблюдет Церковь свою незыблему от неверия, суеверия, ересей и раскола; да дарует архипастырем нашим здравие, долгоденствие и во всем благое поспешение: пастырем нашим да подаст духовное трезвение и ревность о спасении пасомых, правителем суд и правду, воином терпение, мужество и одоление на враги, сирым и вдовицам заступление, болящим исцеление, юным благое в вере возрастание, старцам утешение, обидимым заступление, и всем вся ко временней и вечней жизни потребная, яко да в мире и покаянии, желанием спасения горяще, Господеви работающе, добрым подвигом подвизающеся, течение наше скончаем и сподобимся в Небеснем Царствии купно с вами всегда пети и славити Пресвятое и Великолепое Имя Отца, и Сына, и Святаго Духа во веки веков. Аминь.

КАНОН ПЕРВЫЙ ТРЕХ СВЯТИТЕЛЕЙ

глас 2

Песнь 1

Ирмос: Грядите, людие, поим песнь Христу Богу, раздельшему море и наставльшему люди, яже изведе из работы египетския, яко прославися.

Кое благодарение, кое противовоздаяние, подобающее нашим, человецы, принесется от нас благодетелем, имиже ко еже добре быти наставляемся?

Витийстии языцы, и хитрости, и коварства, и вся словес сила ныне в вину да сподвигнутся едину и, чествующе взаим, да почтут.

Свойственнаго убо им не терпяху, дабы что стяжати на земли, Небомудреннии, хранителие же явишася общества и предстателие, общих убо и похвал да сподобятся.

Богородичен: Тя, общее любочестие, Всенепорочная, нашего естества, вси славим, уста едины бывше и едино согласие совершивше.

Песнь 3

Ирмос: На камени мя веры утвердив, разширил еси уста моя на враги моя, возвесели бо ся дух мой, внегда пети: несть свят, якоже Бог наш, и несть праведен, паче Тебе, Господи.

Труба великая Церкве, светильник, просвещаяй вселенную, проповедник, вещанием объемляй вся концы, великоименитый Василий сподвизает собрание сие.

Светел от жития и вещей, светел от словес и учений, во всех пресиявая паче всех, якоже другое паче звезд солнце, многопетый Богослов днесь блажится.

Се свет мира миру светит, се земли соль землю услаждает, се древо жизни безсмертия плоды предлагает, Златоустый святый. Иже умрети не хотящии, приидите, наслаждайтеся.

Богородичен: Вся от небытия в бытие Сотворивый и естество Давый коемуждо бывших, Тойже и данная естества прелагати весть, якоже хощет. Отонудуже и слышимо есть, яко и Дева рождши, кто не удивится?

Седален, глас 8

Великия светильники светозарныя, Церкве столпы неразоримыя согласно да восхвалим, иже добрых наслаждающиися и словес тех, купно и благодати: премудраго Златоглаголива и Великаго Василия с Григорием светлым Богословом. К нимже и возопиим, от сердца зовуще: святителие тревеличайшии, молитеся Христу Богу прегрешений оставление даровати празднующим любовию святую память вашу.

Песнь 4

Ирмос: Пришел еси от Девы, не ходатай, ни Ангелг, но Сам, Господи, воплощся, и спасл еси всего мя, человека. Тем зову Ти: слава силе Твоей, Господи.

Разумливы от нижния мудрости бывше, правление, преславнии, от Божественныя стяжасте, темже, яко рабыню, сию оной всемудре покористе.

Любомудрии, мудрыя аще любите, умудритеся и глаголати научитеся вси, иже словесем чудящиися, деяния опасству и видения оттуду обучающеся.

Богородичен: Яко позден дождь, напоследи бывый, утренний, вод и веков Содетель, во чрево Твое уканув, Всенепорочная, во время прохлаждаяй оскудевающия.

Песнь 5

Ирмос: Просвещение во тьме лежащих, спасение отчаянных, Христе Спасе мой, к Тебе утренюю, Царю мира, просвети мя сиянием Твоим: иного бо, разве Тебе, бога не знаю.

Ты источник Твоих дарований испити весьма, Человеколюбче, дал еси святым, умален никакоже истощанием, мир же весь упоив иже от чрева их Божественными потоки.

Что ми злато? Что ми богатство, и слава, и могутство? Дымове, расходящиися по воздуху: вся да изчезнут, вся да преносит ветр. Мне богатство едино многорачительно— учителей троица витийствующая.

Точит река нетленную пищу и Божественное питие, точит алчущим безсмертное брашно и жаждущим нетленное питие, вода жива во веки и содержащая живы пиющия: вси многотекущия жизни насытитеся.

Богородичен: Имяше крепость на ны злоба, но не в конец: изнеможе бо по Деве, в крепости Сильнаго рождшей, подъемшаго плотскую немощь и сильнаго в злобе умертвивша.

Песнь 6

Ирмос: Бездна мя многа греховная окружает, и вопию Ти, пророка подражаяй: от тли мя, Господи, возведи.

Свойства в Троице три сбогословите: нерождение Отца, Слова же рождение и Духа исхождение Самаго.

Днесь дому сему светоявленное спасение: два бо и три собранныя Христос, во Имя Свое почествуяй, посреде присутствует сих.

Неиспытанна земная глубина к Небесной высоте, но от земли святыя вознесе вышше небес Небесное желание.

Богородичен: Нов Тя источник, Дево, и вину таин имуще, трие Богоглагольницы новыми предложеньми новолепное приличествуют наречение.

Кондак, глас 2

Священныя и Боговещанныя проповедники, верх учителей, Господи, приял еси в наслаждение благих Твоих и упокоение: труды бо онех и смерть приял еси паче всякаго всеплодия, Едине, прославляяй святыя Твоя.

Икос

Кто доволен своя устне разверсти и подвигнути язык к дышущим огнем силою Слова и Духа? Обаче толико рещи дерзну: яко все преидоша человеческое естество сии трие многими и великими дарованьми, деянием же и видением, по обоему светлы превозшедше. Темже зело великих даров тыя сподобил еси, яко верныя Твоя служители, Едине, прославляяй святыя Твоя.

Песнь 7

Ирмос: Богопротивное веление беззаконнующаго мучителя высок пламень вознесло есть, Христос же простре Богочестивым отроком росу духовную, Сый благословен и препрославлен.

Побеждается, блаженнии, и отбегает яже прежде непостоянная дерзость ересей: воск же, растаяваемый от лица огня, любодеичное всякое учение показуется, вашим приражающееся огнедохновенным вещанием.

Лживых убо уклонишася еллинских буесловий, увещение же томительство, еже в человецех, едино избраша, под нимже истину сии трие утвердивше, сице весь сонм верных побеждают словесы и увещевают.

Богородичен: В Тебе всяко проречение воспочи и конец прияше удивляющее глаголющия: из Тебе же светлее и проречений чудеса точат, Чистая, мудрыя являюща сказатели.

Песнь 8

Ирмос: В пещь огненную ко отроком еврейским снизшедшаго и пламень в росу преложшаго Бога пойте, дела, яко Господа, и превозносите во вся веки.

Разумеваем благочестно и прославляем единочестно Едино Естество, безмерномощную Единицу же и Троицу, вся сия словесы правящую лучшими. Тако бо славити трие Богоноснии предаша, с нимиже покланяемся Ей во веки.

Соединишася трие Богопроповедницы, соединивши Троицу и Нераздельное во всех соблюдшии, Божественным естеством: едину от Тоя восприяша нераздельную славу, в похваление едино созывающую превозносящия Ю во веки.

Богородичен: Прием, еже по нам, воздав же Свое Благодетель, содея токмо, не пострада же, Дево: творит бо, но не в тление устрояет, паче же и стражда волею, страстию страсти решит, якоже трие отцы нас тайноучат.

Песнь 9

Ирмос: Безначальна Родителя Сын, Бог и Господь, воплощся от Девы, нам явися, омраченная просветити, собрати расточенная. Тем Всепетую Богородицу величаем.

Се ваше делание и паства, за юже величайшия болезни претерпесте, во едино сошедшеся, купно же три вы соприемше, общую имать похвалу ваше сладчайшее соединение.

Не обоюдоострый меч благодать, но треострый на ратников тоя предлагает: един небокованен меч, треми крепостьми изощрен, присно поборствуяй по Трисиянном Едином Божестве.

Ваше жительство на Небесех бяше, преславнии, и плоть носящих во веки нескверну, в нихже всесовершенне ныне живуще, сущим на земли нам пребывающим Вышняя молите и мыслити, и деяти.

Богородичен: Теснит мя широта Твоих величий, Владычице, подавляющи слово от частости, и преславно ми случается еже недоумеватися от благомощества, темже толико Тя Возвеличившаго славим.

Светилен

Три светозарныя светильники, паче солнечных луч от Светоначальныя Троицы и Трисолнечныя Единицы, преестественно смешены, Богоносныя восхвалим отцы.

КАНОН ВТОРОЙ ТРЕХ СВЯТИТЕЛЕЙ

глас 8

Песнь 1

Ирмос: Колесницегонителя фараоня погрузи чудотворяй иногда Моисейский жезл, крестообразно поразив и разделив море, Израиля же беглеца, пешеходца спасе, песнь Богови воспевающа.

Не человеческаго тщания исправление сие начинание, но Твоему престолу приседящая, Человеколюбче, Премудрость да споспешествует ми, слова благодать дающи, еюже прославити возмогу, ихже сама добре предпрослави.

Якоже чаша, преисполняется, Владыко, благодать Твоя, и многое богатство человеколюбия Твоего излияется и потече, якоже и ины Ангелы в составе плоти показати, ныне предлежащия в похвалу.

С Небесе Небесным подобаше быти и похвалам, Ангельское пение, Божественным приличное: бози бо причастием, иже естеством и Единаго истиннаго Бога имуще в себе, живуща и вещающа.

Богородичен: Память преподобных Богомудрое сословие с похвалами совершает, с нимиже и Божия Матерь, яко тех глава, в лепоту спрославляется, конечный, и первый, и средний чин содержащи и благохваления причащающися.

Песнь 3

Ирмос: Утверждей в начале Небеса разумом и землю на водах основавый, на камени мя, Христе, заповедей Твоих утверди, яко несть свят, паче Тебе, Едине Человеколюбче.

Иже нравов исправителие и душ строителие, спасителие общии всех, иже и деяний нам и словес образы показавше, наказателие жития светлии, светле да восхвалятся.

Дух Божий исполни Василия художества; огненных же имяше языков един Григорий и огнем высокоречия дхне; Христова же уста во Иоанне глаголаху.

Нынешняго века мудрость буйство проповеди яве упражняемую имать, повинующуюся ему и рабски служащую: проповедники бо благодать мудрыя предлагает риторы.

Богородичен: Во утробе Чистыя Девы Вселивыйся души Богоносных святых жилище творит и оных устнами еже о Матери сказует таинство.

Седален, глас 8

Великия светильники светозарныя, Церкве столпы неразоримыя согласно да восхвалим, иже добрых наслаждающиися и словес тех, купно и благодати: премудраго Златоглаголива и Великаго Василия с Григорием светлым Богословом. К нимже и возопиим, от сердца зовуще: святителие тревеличайшии, молитеся Христу Богу прегрешений оставление даровати празднующим любовию святую память вашу.

Песнь 4

Ирмос: Ты моя крепость, Господи, Ты моя и сила, Ты мой Бог, Ты мое радование, не оставль недра Отча и нашу нищету посетив. Тем с пророком Аввакумом зову Ти: силе Твоей слава, Человеколюбче.

Столп огнен, людем верным предваряющий и опаляющий враги веры, племена же спасаяй, известно последующия, Великий явися Василий, да дерзает и побеждает Христова Церковь, толиким обогатившися поборником.

Языка сладость и слуха всякаго услаждение, твое слово бысть, Григорие, манна жизни, роса сладкости, мед, иже из камене, Ангельский хлеб Небесный, несытно насыщатися услаждения его увещевая и исполняяй сладости причащающияся.

Река дарований духовных наполнися даже и до разлития, и доброе лице земли, яко сладостный поток, от златых напаяет уст, веселящи и утучняющи Христов всякий град Божественных волн струями.

Богородичен: Естество, просто стерпевшее сложению и явльшееся вышше слития в Твоем, Владычице, Сыне, трие Богоноснии учителие исповедаша, от двою волю и сугубаго действа, сугуба по естеству проповедавше.

Песнь 5

Ирмос: Вскую мя отринул еси от лица Твоего, Свете Незаходимый, и покрыла мя есть чуждая тьма, окаяннаго? Но обрати мя и к свету заповедей Твоих пути моя направи, молюся.

Иже Божественных вещей и человеческих мудрыя хитрецы, иже сущих естества любоистинне яве нам известившия и Зиждителя тех всем сказавшия яко лепо, благодарными гласы восхвалим.

Горькое и терпкое яже ко спасению лечеб усладиша мудрыми словес ученьми же, и хитростьми, и благодатьми, душ Божественнии лечителие: наслаждайтеся, вси благочестивии, и, красуеми, спасайтеся.

Молчит всяко слово, Богопроповедником глаголющим Божественная, и удержавает над Ветхим заветом Новый, предлагающий честныя скрижали, иже в нем законополагающих, к нимже причитается все верных сословие.

Богородичен: Безсмертное естество смертное претече во святыню, и Дева Отроковица безплотныя Ангелы превзыде, яко Бога рождшая, Царя Ангельскаго, на Негоже зрети онем невозможно.

Песнь 6

Ирмос: Очисти мя, Спасе, многа бо беззакония моя, и из глубины зол возведи, молюся: к Тебе бо возопих, и услыши мя, Боже спасения моего.

Троицу единственную богословити научихомся, Единицу Троичную пети прияхом, покланятися навыкохом от отцев Единому Естеству Триипостасному.

Слово бе в начале, ко Отцу Собезначальное, и Дух Божий Бог бе Пребезначальный, просто, единосущно, соестественно Божество, яко Божественнии глаголют проповедницы.

Совокупляю, и разделяю, яже совокупление разделяемая, Едино Нераздельно помышляю и Три мню: учители приемлю три Богоносныя, тако увещевающия мя веровати.

Богородичен: Безматерний прежде плоти, безотчий же по воплощении, Сын Отчий и Матерний, иже сия нарицаяй паче ума обоя: Богу бо подобают чудес преславная.

Кондак, глас 2

Священныя и Боговещанныя проповедники, верх учителей, Господи, приял еси в наслаждение благих Твоих и упокоение: труды бо онех и смерть приял еси паче всякаго всеплодия, Едине, прославляяй святыя Твоя.

Икос

Кто доволен своя устне разверсти и подвигнути язык к дышущим огнем силою Слова и Духа? Обаче толико рещи дерзну: яко все преидоша человеческое естество сии трие многими и великими дарованьми, деянием же и видением, по обоему светлы превозшедше. Темже зело великих даров тыя сподобил еси, яко верныя Твоя служители, Едине, прославляяй святыя Твоя.

Песнь 7

Ирмос: Божия снизхождения огнь устыдеся в Вавилоне иногда, сего ради отроцы в пещи, радованною ногою, яко во цветнице, ликующе, пояху: благословен еси, Боже отец наших.

Молчащии и зовущии, видимии же и слышимии, добродетели и мудрости, Богоглаголивии, столпы быша, делом и словом вопити повелевающе: благословен Бог отец наших.

Божия гласы, свыше возгремевшия нам пречудно, молнии же лучи, иже ваша вещания приемлюще, всемудрии, купно убо поем с вами: благословен Бог отец наших.

Испущени будут гради от каменопращных языков, сокрушающии гнилая учений, аще кто посреде дерзнет суесловников, правая не вещая: благословен Бог отец наших.

Богородичен: В Тя, Дево, вселися и по рождестве Деву остави Иже устрояяй стихии и претворяяй естества, якоже хощет, Богородительнице Марие. К Немуже вопием с Тобою, Всенепорочная: благословен Бог отец наших.

Песнь 8

Ирмос: Седмерицею пещь халдейский мучитель Богочестивым неистовно разжже, силою же лучшею спасены, сия видев, Творцу и Избавителю вопияше: отроцы, благословите, священницы, воспойте, людие, превозносите во вся веки.

Яже Бог соедини в единочестнем единении, похвалитель да не разлучает человек, но равны непщуя в техже дарованиих, равных и пений песнопояй да сподобит: отроцы, благословите, священницы, воспойте, людие, превозносите во вся веки.

Сильнии и непоборимии Божества споборницы и истины нелживии споспешницы, глубины Духа добре испытавше, Боголепная о Бозе разумения оттуду составляют и учат пети: людие, превозносите Христа во вся веки.

С Небесе убо величайшая два светила просвещают по преемству друг друга подсолнечную; от земли же светлее всю вселенную озаряют три по томужде превеликая светила, светяще с друг другом и поюще купно: людие, превозносите Христа во веки.

Богородичен: Нас ради воплощение и страсти честныя, нас ради Бог с мертвыми бысть, смерти убо невкусен, яко страстей свободен, к плоти же смертней общением глаголемый, и страсти причастися, и смерти, с неюже превозносим Христа во веки.

Песнь 9

Ирмос: Ужасеся о сем Небо, и земли удивишася концы, яко Бог явися человеком плотски и чрево Твое бысть пространнейшее Небес. Тем Тя, Богородицу, Ангелов и человек чиноначалия величают.

Возвысися Троичная добродетель и всяческая славы исполни, иную лучу нам возсиявши трисветлу, яко свое осияние, Небесныя тайноводители, имиже на Божественное оныя видение, благочествующе, наставляемся.

Не есть вторство в триех сих, старейшинства бо кийждо их носит, первый не сый, и единочестныя превышшая: присвояют же паче друг друга победу прерадостно, не вмещается бо зде зависти дерзость, растлевающия единомыслие.

Отцев благочестие, своя первородныя сыны показавшее, чада возраждает свету присная и непорочная теми, совершаемая Духом, жизнь глаголавшим в них, и цел соблюдати испрошает до конца мир, егоже от них наследствова.

Богородичен: Сына Бога живаго мудрых учителей верх проповеда, Твоего Сына, от откровения Отча, не от плоти и крове сие тайноуведав, Мати Божия. Темже Тя и Деву прославив, Матерь и Богородицу возвеличи.

Светилен

Три светозарныя светильники, паче солнечных луч от Светоначальныя Троицы и Трисолнечныя Единицы, преестественно смешены, Богоносныя восхвалим отцы.

Источник: azbyka.ru

     

Подписаться на обновления сайта