Кресто-Воздвиженский храм г. Винницы | Школа – сад Св. Николая

Святитель Никита Печерский, Новгородский, затворник, епископ

Святитель Никита Печерский, Новгородский, затворник, епископ

Святитель Никита Печерский, Новгородский, затворник, епископ

КРАТКОЕ ЖИТИЕ СВЯТИТЕЛЯ НИКИТЫ, ЗАТВОРНИКА ПЕЧЕРСКОГО, ЕПИСКОПА НОВГОРОДСКОГО

Свя­ти­тель Ни­ки­та, епи­скоп Нов­го­род­ский, в мо­ло­дые го­ды по­сту­пил в Ки­е­во-Пе­чер­ский мо­на­стырь и вско­ре по­же­лал уй­ти в за­твор. Игу­мен пре­ду­пре­ждал его о преж­девре­мен­но­сти та­ко­го по­дви­га для мо­ло­до­го ино­ка, но он, по­на­де­яв­шись на свои си­лы, не по­слу­шал­ся. В за­тво­ре свя­той Ни­ки­та впал в ис­ку­ше­ние. Диа­вол явил­ся ему в ви­де Ан­ге­ла, и неопыт­ный по­движ­ник по­кло­нил­ся ему. Бес дал ему со­вет, как уже до­стиг­ше­му со­вер­шен­ства: «Ты не мо­лись, а толь­ко чи­тай и учи дру­гих, а я бу­ду мо­лить­ся вме­сто те­бя», – и стал око­ло за­твор­ни­ка, де­лая вид, что мо­лит­ся за него. Пре­льщен­ный инок Ни­ки­та пре­взо­шел всех в зна­нии книг Вет­хо­го За­ве­та, а о Еван­ге­лии ни го­во­рить, ни слу­шать не хо­тел. Ки­е­во-Пе­чер­ские стар­цы при­шли к пре­льщен­но­му и, по­мо­лив­шись, ото­гна­ли от него бе­са. По­сле это­го пре­по­доб­ный Ни­ки­та, оста­вив по бла­го­сло­ве­нию стар­цев за­твор, жил в стро­гом по­сте и мо­лит­ве, бо­лее все­го упраж­ня­ясь в по­слу­ша­нии и сми­ре­нии. Ми­ло­серд­ный Гос­подь по мо­лит­вам свя­тых стар­цев воз­вел его из глу­би­ны па­де­ния на вы­со­кую сте­пень ду­хов­но­го со­вер­шен­ства. Впо­след­ствии он был по­став­лен епи­ско­пом в Нов­го­род и за свою свя­тую жизнь был на­граж­ден от Бо­га да­ром чу­до­тво­ре­ний. Од­на­жды во вре­мя за­су­хи он мо­лит­вой низ­вел дождь с неба, в дру­гой раз по его мо­лит­ве пре­кра­тил­ся в го­ро­де по­жар. 13 лет управ­лял свя­ти­тель Ни­ки­та нов­го­род­ской паст­вой и мир­но скон­чал­ся в 1109 го­ду. В 1558 го­ду, при ца­ре Иоанне Ва­си­лье­ви­че, со­сто­я­лось про­слав­ле­ние свя­ти­те­ля. Мо­щи его по­ко­ят­ся ныне в церк­ви свя­то­го апо­сто­ла Филип­па в Нов­го­ро­де.

ПОЛНОЕ ЖИТИЕ СВЯТИТЕЛЯ НИКИТЫ, ЗАТВОРНИКА ПЕЧЕРСКОГО, ЕПИСКОПА НОВГОРОДСКОГО

Пре­по­доб­ный Ни­ки­та, ро­дом ки­ев­ля­нин – один из пер­вых по­стри­жен­и­ков Ки­е­во-Пе­чер­ской оби­те­ли. Он под­ви­зал­ся там при пре­по­доб­ном игу­мене Ни­коне (1078–1088). В мо­ло­до­сти инок Ни­ки­та, же­лая про­сла­вить­ся сре­ди мо­на­хов, стал про­сить игу­ме­на, чтобы он бла­го­сло­вил его под­ви­зать­ся на­едине, в за­тво­ре. Игу­мен пре­пят­ство­вал ему, го­во­ря: «Ча­до! Не по­лез­но те­бе, бу­дучи юным, си­деть празд­но. Луч­ше пре­бы­вать те­бе с бра­ти­ей, ра­бо­тая вме­сте, и ты не ли­шишь­ся на­гра­ды сво­ей. Сам ты ви­дел бра­та на­ше­го Иса­а­кия пе­щер­ни­ка, как он был пре­льщен в за­тво­ре бе­са­ми; и толь­ко бла­го­дать Бо­жия да мо­лит­вы пре­по­доб­ных отец на­ших Ан­то­ния и Фе­о­до­сия спас­ли его. Же­ла­ние твое вы­ше сил». Ни­ки­та же во­все не хо­тел вни­мать сло­вам игу­ме­на, так как не мог пре­одо­леть силь­но­го рве­ния сво­е­го к за­твор­ни­че­ской жиз­ни, и по­это­му, че­го за­хо­тел, то и сде­лал. И он, за­тво­рив­шись, за­гра­дил дверь креп­ко и, не вы­хо­дя, пре­бы­вал один в мо­лит­ве. Про­шло немно­го дней, как инок не из­бег се­тей диа­воль­ских. Во вре­мя пе­ния сво­е­го он слы­шал некий глас, как буд­то бы кто-то вме­сте с ним мо­лил­ся. Ни­ки­та обо­нял при этом и бла­го­уха­ние неиз­ре­чен­ное. За­тем пред­стал пе­ред ним бес в об­ра­зе Ан­ге­ла. И неопыт­ный по­движ­ник, пре­льстив­шись, по­кло­нил­ся ему как Ан­ге­лу. То­гда ска­зал ему бес: «От­се­ле ты уже не мо­лись, но чи­тай кни­ги и бу­дешь бе­се­ду­ю­щим с Бо­гом и по­дашь по­лез­ное сло­во при­хо­дя­щим к те­бе. Я же все­гда бу­ду мо­лить Твор­ца о тво­ем спа­се­нии». Ни­ки­та, по­ве­рив ска­зан­но­му и пре­льстив­шись еще бо­лее, пе­ре­стал мо­лить­ся, но при­леж­нее на­чал чи­тать кни­ги, ви­дя при этом бе­са, непре­стан­но мо­ля­ще­го­ся о нем. Ни­ки­та ра­до­вал­ся, ду­мая, что сам Ан­гел тво­рит за него мо­лит­ву.

В ско­ром вре­ме­ни Ни­ки­та столь усо­вер­шен­ство­вал­ся в изу­че­нии Вет­хо­го За­ве­та, что знал его на­изусть. Также с при­хо­дя­щи­ми к нему мно­го бе­се­до­вал от Пи­са­ния о поль­зе для ду­ши. По вну­ше­нию ис­ку­си­те­ля он на­чал про­ро­че­ство­вать, и ве­ли­кая сла­ва рас­про­стра­ни­лась о нем, все ди­ви­лись ис­пол­не­нию его про­ро­че­ских сло­вес. Так, Ни­ки­та со­об­щил кня­зю Изя­с­ла­ву об убий­стве Нов­го­род­ско­го кня­зя Гле­ба Свя­то­сла­ви­ча. Дей­стви­тель­но, вско­ре при­шла весть, под­твер­див­шая его сло­ва. В ле­то­пи­сях со­об­ща­ет­ся, что князь Глеб был убит 30 мая 1079 го­да. Так что про­ро­че­ства Ни­ки­ты с уди­ви­тель­ной точ­но­стью ис­пол­ня­лись. Это убеж­да­ло за­твор­ни­ка в пра­виль­но­сти из­бран­но­го им пу­ти. О мо­лит­ве же и по­ка­я­нии Ни­ки­та не по­мыш­лял.

Он ча­сто бе­се­до­вал о Свя­щен­ном Пи­са­нии Вет­хо­го За­ве­та, но из­бе­гал да­же упо­ми­на­ний име­ни Гос­по­да Иису­са Хри­ста, из­бе­гал раз­го­во­ров о Свя­том Еван­ге­лии. Узнав об этом, свя­тые от­цы Ки­е­во-Пе­чер­ской Лав­ры по­ня­ли, что инок на­хо­дит­ся в опас­ном со­сто­я­нии ду­хов­ной пре­ле­сти. Они не оста­ви­ли в бе­де сво­е­го со­бра­та. Пре­по­доб­ные от­цы, со­вер­шив мно­гие мо­лит­вы о Ни­ки­те, из­гна­ли из него бе­са. По­сле это­го они спро­си­ли Ни­ки­ту; зна­ет ли он что-ли­бо из книг Вет­хо­го За­ве­та. Ни­ки­та клял­ся, что он ни­ко­гда их не чи­тал и да­же ока­зал­ся за­быв­шим гра­мо­ту, так что от­цы сно­ва на­учи­ли его чте­нию и пись­му. То­гда, при­дя в се­бя, Ни­ки­та «ис­по­ве­да грех свой и пла­ка­ся о том горь­ко, дав се­бе в ве­ли­кое воз­дер­жа­ние и по­слу­ша­ние, вос­при­ем чи­стое и сми­рен­ное жи­тие, яко пре­взы­ти ему всех доб­ро­де­те­лию». Че­ло­ве­ко­лю­би­вый Гос­подь, ви­дя столь ве­ли­кие по­дви­ги бла­жен­но­го, а так­же и преж­ние его доб­ро­де­те­ли, при­нял его ис­тин­ное по­ка­я­ние. И как Пет­ру, три­жды от­рек­ше­му­ся, Хри­стос ска­зал по­сле его по­ка­я­ния: «Па­си ов­цы Моя», так явил Свою ми­лость Гос­подь и по­ка­яв­ше­му­ся ис­крен­но Ни­ки­те, ибо по­том воз­вел его в епи­ско­па Нов­го­род­ско­го.

В 1096 го­ду пре­по­доб­ный Ни­ки­та был воз­ве­ден мит­ро­по­ли­том Ки­ев­ским Еф­ре­мом (вто­рая по­ло­ви­на XI ве­ка) в епи­скоп­ский сан и на­зна­чил на ка­фед­ру Ве­ли­ко­го Нов­го­ро­да. В «Рос­пи­си, или крат­ком ле­то­пис­це Нов­го­род­ских вла­дык» свя­ти­тель Ни­ки­та зна­чит­ся ше­стым Нов­го­род­ским епи­ско­пом.

Со вре­ме­ни епи­скоп­ской хи­ро­то­нии тру­ды свя­то­го Ни­ки­ты умно­жи­лись, а по­дви­ги, ко­то­рые он со­вер­шал в оби­те­ли, воз­рос­ли. «Он же паст­ву при­им и раз­лич­ны­ми доб­ро­та­ми се­бе наи­па­че укра­си, имея бо в се­бе мол­ча­ния ко­рень, воз­дер­жа­ния ветвь, по­ще­ния цвет, сми­ре­ния плод, лю­бо­вию укра­шен, ми­ло­сты­нею со­вер­шен, чи­сто­тою, и це­ло­муд­ри­ем, и прав­дою от обо­ю­ду, аки сте­на­ми, ограж­ден и все­ми бла­ги­ми нра­вы по мно­гу изоби­лен». Пред­мет осо­бых за­бот свя­ти­те­ля Ни­ки­ты бы­ла мис­си­о­нер­ская де­я­тель­ность по утвер­жде­нию хри­сти­ан­ства, рас­про­стра­не­нию и под­дер­жа­нию бла­го­че­стия в епар­хии. В те­че­ние два­дца­ти­лет­не­го ар­хи­ерей­ско­го слу­же­ния он был для сво­ей паст­вы при­ме­ром доб­ро­де­тель­ной жиз­ни. В По­хваль­ном сло­ве свя­ти­те­лю Ни­ки­те го­во­рить­ся, что он тай­но по­да­вал ми­ло­сты­ни бед­ным, ис­пол­няя сло­во Бо­жие: Ко­гда тво­ришь ми­ло­сты­ню, пусть ле­вая ру­ка твоя не зна­ет, что де­ла­ет пра­вая, чтобы ми­ло­сты­ня твоя бы­ла втайне (Мф.6:3-4).

Свя­ти­тель Ни­ки­та был усерд­ным мо­лит­вен­ни­ком и хо­да­та­ем за свою паст­ву, и Гос­подь про­сла­вил его доб­ро­де­тель­ную жизнь, дав дар чу­до­тво­ре­ния. Ле­то­пи­си со­хра­ни­ли сви­де­тель­ства о двух слу­ча­ях чу­дес­но­го спа­се­ния Нов­го­ро­да от бед­ствий: в 1097 го­ду свя­ти­тель Ни­ки­та сво­ей мо­лит­вой уга­сил по­жар, ис­треб­ляв­ший го­род, а в дру­гой раз во вре­мя гу­би­тель­ной за­су­хи низ­вел дождь. Оче­вид­но, по­это­му он по­чи­та­ет­ся ве­ру­ю­щи­ми как за­щит­ник от по­жа­ров и по­кро­ви­тель зем­ле­де­лия. Из­вест­но так­же, что свя­ти­тель Ни­ки­та чтил­ся и как за­щит­ник оте­че­ства, по­кро­ви­тель во­и­нов. Ле­то­пи­сец, рас­ска­зы­вая о по­хо­де Нов­го­род­ско­го кня­зя Мсти­сла­ва и о его по­бе­дах, за­ме­ча­ет, что Мсти­слав вер­нул­ся «в град свой мо­лит­ва­ми пре­по­доб­но­го Ни­ки­ты, епи­ско­па Нов­го­род­ско­го».

Нов­го­род­ские свя­ти­те­ли пер­вы­ми про­яви­ли свою де­я­тель­ность в раз­лич­ных об­ще­ствен­ных на­чи­на­ни­ях: они стро­и­ли и укра­ша­ли хра­мы с по­мо­щью луч­ших ма­сте­ров, ко­то­рых при­гла­ша­ли из Ви­зан­тии и За­пад­ной Ев­ро­пы. Наи­бо­лее зна­чи­тель­ные ли­те­ра­тур­ные про­из­ве­де­ния Нов­го­ро­да со­зда­ва­лись глав­ным об­ра­зом при вла­дыч­нем дво­ре. Бла­го­да­ря тру­дам свя­ти­те­ля Ни­ки­ты в Нов­го­ро­де бы­ло по­стро­е­но несколь­ко хра­мов, не со­хра­нив­ших­ся до на­ших дней, све­де­ния о ко­то­рых име­ют­ся в ле­то­пи­сях и древ­них жи­ти­ях: Спа­со-Пре­об­ра­жен­ский храм на Ильине ули­це (пе­ре­стро­ен в 1574 го­ду), Бла­го­ве­щен­ский храм на Го­ро­ди­ще (пе­ре­стро­ен в 1342 го­ду), де­ре­вян­ный храм Рож­де­ства Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы в Ан­то­ни­е­вом мо­на­сты­ре.

Ан­то­ни­ев мо­на­стырь – вто­рой в Нов­го­ро­де – был ос­но­ван по бла­го­сло­ве­нию свя­ти­те­ля Ни­ки­ты пре­по­доб­ным Ан­то­ни­ем Рим­ля­ни­ном (†1147 г.; па­мять 17/30 ян­ва­ря, 3/16 ав­гу­ста, так­же в первую пят­ни­цу по­сле дня па­мя­ти апо­сто­лов Пет­ра и Пав­ла) в на­ча­ле XII ве­ка. При со­дей­ствии свя­ти­те­ля Ни­ки­ты пре­по­доб­ный Ан­то­ний по­лу­чил для мо­на­сты­ря тер­ри­то­рию на бе­ре­гу ре­ки Вол­хов, где оста­но­вил­ся ка­мень, на ко­то­ром Ан­то­ний чу­дес­но при­плыл из Ри­ма. Неза­дол­го до кон­чи­ны свя­ти­тель Ни­ки­та вме­сте с пре­по­доб­ным Ан­то­ни­ем раз­ме­тил ме­сто для но­во­го ка­мен­но­го мо­на­стыр­ско­го хра­ма, ко­то­рый бла­го­сло­вил освя­тить так же, как и преж­ний (де­ре­вян­ный) – в честь Рож­де­ства Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы. Свя­ти­тель Ни­ки­та соб­ствен­но­руч­но на­чал ко­пать ров под его ос­но­ва­ние. На по­стро­ен храм был уже при его пре­ем­ни­ке – епи­ско­пе Иоанне (1108–1130).

13 лет управ­лял свя­ти­тель Ни­ки­та нов­го­род­ской паст­вой и мир­но скон­чал­ся в 1109 го­ду, 31 ян­ва­ря.

Уже по­сле кон­чи­ны свя­ти­те­ля Ни­ки­ты бы­ла на­ча­та рос­пись стен нов­го­род­ско­го со­бо­ра во имя Свя­той Со­фии Пре­муд­ро­сти Бо­жи­ей по за­ве­ща­нию свя­ти­те­ля Ни­ки­ты.

До­ныне цел ка­мен­ный кор­пус нов­го­род­ско­го ар­хи­ерей­ско­го до­ма, и в па­мят­ни­ках, и в на­род­ном пре­да­нии из­вест­но­го под име­нем Ни­ки­тин­ско­го. Это са­мое древ­нее из до­шед­ших до на­ше­го вре­ме­ни стро­е­ний ар­хи­ерей­ско­го кор­пу­са бы­ло пе­ре­стро­е­но до сред­них сво­дов.

При мно­го­чис­лен­ных тру­дах и за­бо­тах по бла­го­устрой­ству Нов­го­род­ской епар­хии свя­ти­тель Ни­ки­та ни­ко­гда не остав­лял су­гу­бо­го по­дви­га мо­на­хов-от­шель­ни­ков: под свя­ти­тель­ски­ми одеж­да­ми он но­сил тя­же­лые же­лез­ные вери­ги. По­гре­бен свя­ти­тель в нов­го­род­ском Со­фий­ском со­бо­ре, в при­де­ле во имя свя­тых Иоаки­ма и Ан­ны – ро­ди­те­лей Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы.

В 1547 го­ду, при ар­хи­епи­ско­пе Нов­го­род­ском Фе­о­до­сии (1542–1551), некий бла­го­че­сти­вый хри­сти­а­нин в пас­халь­ную ночь за бо­го­слу­же­ни­ем по­лу­чил в от­кро­ве­нии по­ве­ле­ние укра­сить по­кро­вом гроб­ни­цу свя­ти­те­ля Ни­ки­ты, что и бы­ло ис­пол­не­но. В том же го­ду на цер­ков­ном со­бо­ре со­сто­я­лось об­ще­рос­сий­ское про­слав­ле­ние свя­ти­те­ля. Через несколь­ко лет ар­хи­епи­скоп Нов­го­род­ский Пи­мен (1553–1570) со­вер­шил от­кры­тие гроб­ни­цы по бла­го­сло­ве­нию мит­ро­по­ли­та Мос­ков­ско­го Ма­ка­рия († 1563). Об­ре­те­ние нетлен­ных мо­щей свя­ти­те­ля Ни­ки­ты со­сто­я­лось 30 ап­ре­ля 1558 го­да. При­ме­ча­тель­но, что по бла­го­дат­ной по­мо­щи свя­ти­те­ля по­лу­ча­ют ис­це­ле­ние пре­иму­ще­ствен­но боль­ные гла­за­ми и сле­пые.

Мо­щи свя­ти­те­ля бы­ли пе­ре­ло­же­ны в 1629 го­ду из об­вет­шав­шей гроб­ни­цы в но­вую, де­ре­вян­ную, об­ло­жен­ную бас­мен­ным се­реб­ром. Так как Иоаки­мов­ский при­дел был неболь­ших раз­ме­ров, то по бла­го­сло­ве­нию ар­хи­епи­ско­па Нов­го­род­ско­го Пи­ме­на с во­сточ­ной сто­ро­ны при­де­ла бы­ла сде­ла­на по­лу­круг­лая при­строй­ка, со­еди­нен­ная ар­кой с Рож­де­ствен­ским при­де­лом. Под этим сво­дом и бы­ли по­ло­же­ны в гроб­ни­цу мо­щи свя­ти­те­ля. Нов­го­род­цы при­нес­ли в дар сво­е­му небес­но­му по­кро­ви­те­лю лам­па­ду с вы­зо­ло­чен­ной над­пи­сью: «Све­ча Ве­ли­ко­го Нов­го­ро­да, всех пра­во­слав­ных хри­сти­ан, по­став­ле­на но­во­му Нов­го­род­ско­му чу­до­твор­цу Ни­ки­те в ле­то 7066, 30 ап­ре­ля, при ар­хи­епи­ско­пе Пи­мене». Эта «све­ча» свя­ти­те­ля Ни­ки­ты вме­сте с древ­ней гроб­ни­цей, об­ла­че­ни­ем, по­со­хом и ве­ри­га­ми позд­нее хра­ни­лись в риз­ни­це Нов­го­род­ско­го Со­фий­ско­го со­бо­ра.

В на­сто­я­щее вре­мя гроб­ни­ца свя­ти­те­ля Ни­ки­ты на­хо­дит­ся в хра­ме во имя свя­то­го апо­сто­ла Филип­па, где пре­бы­ва­ет в се­вер­ном при­де­ле во имя свя­ти­те­ля Ни­ко­лая.

МОЛИТВЫ

Тропарь святителю Никите, затворнику Печерскому, еп. Новгородского

глас 4

Насладився, богомудре, воздержания / и желание плоти твоея обуздав, / на престоле святительства сел еси, / и яко звезда многосветлая, просвещая верных сердца / зарями чудес твоих, отче наш, святителю Никито, / и ныне моли Христа Бога, / да спасет души наша.

Ин тропарь святителю Никите, затворнику Печерскому, еп. Новгородского

глас 2

Небеснаго пространства желая,/ от юности в тесне месте затворился еси,/ в немже прельщен быв от врага,/ паки смирением и послушанием/ победил еси прелестника крепце, Никито,/ и ныне, предстоя Христови,/ моли спастися всем нам.

Кондак святителю Никите, затворнику Печерскому, еп. Новгородского

глас 6

Архиерейства саном почтився/ и чисте Чистейшему предстоя,/ прилежно моление за люди твоя приносил еси,/ яко и дождь молитвою свел еси,/ овогда же и града запаления угасил еси./ И ныне, святителю Никито,/ моли Христа Бога/ спасти люди твоя молящияся,/ да вси вопием ти:/ радуйся, святителю отче предивный.

Ин кондак святителю Никите, затворнику Печерскому, еп. Новгородского

глас 1

Победив вражия лести добле и светло добротедельми просияв, святительства одеждою облеклся еси, преславне Никито, в немже светом жития твоего и чудесы сияя паче солнца, многих просветив, привел еси Христови, Егоже моли о нас, поющих тя.

Молитва святителю Никите, затворнику Печерскому, еп. Новгородскому

О архиерею Божий, святителю Никито, услыши нас, грешных раб твоих, стекшихся днесь в священный храм сей, молящихся тебе и к священной твоей раце притекающих и умиленно вопиющих: якоже седя на престоле святительства в Великом Новеграде сем, и единою нале­жащею бездождию дождь молитвами свел еси и паки граду сему, огненным пламенем обшедшему, молитвою пламень огненный угасил еси, и ныне молим тя, о святителю Христов Никито, молися ко Господу, еже избавити Великий Новград сей и вся грады и страны христианския от труса, потопа, глада, огня, града, меча и от всех вра­­гов, видимых и невидимых, Яко да избранных молитв твоих ради спасаеми, славим Пресвятую Троицу, Отца, и Сына, и Святаго Ду­ха, и твое милостивное предстательство ныне и присно и во веки веков. Аминь.

АКАФИСТ СВЯТИТЕЛЮ НИКИТЕ, ЕПИСКОПУ НОВГОРОДСКОМУ, ЧУДОТВОРЦУ

Конда́къ 1

Возбра́нный воево́до и па́стырю свяще́ннѣйшій Вели́каго Новагра́да, Це́ркве утвержде́ніе, Христо́въ іера́рше Ники́то, пріими́ отъ на́съ усе́рдно приноси́мая тебѣ́ благохвале́нія и твои́ми моли́твами отъ бѣ́дъ и напа́стей избавля́й всегда́ лю́бовію тебѣ́ зову́щихъ:

Ра́дуйся, те́плый засту́пниче на́шъ Ники́то, святи́телю преди́вный.

Икосъ 1

Ангелъ во пло́ти на земли́ яви́лся еси́ вои́стинну чу́дный Ники́то, съ пло́тію бо я́ко безпло́тенъ пожи́лъ еси́, тѣ́мже, со безпло́тными ны́нѣ водворя́яся, пріими́ отъ на́съ земноро́дныхъ пѣ́снь сію́:

Ра́дуйся, Ники́то, а́нгеловъ равностоя́телю.

Ра́дуйся, іера́рше, преподо́бныхъ сожи́телю.

Ра́дуйся, вла́сть пасти́ слове́сныя о́вцы отъ Бо́га прія́вый.

Ра́дуйся, свѣ́томъ твои́хъ уче́ній па́ству твою́ осія́вый.

Ра́дуйся, преди́вный цѣлому́дрія храни́телю.

Ра́дуйся, по́стническаго житія́ и́стинный люби́телю.

Ра́дуйся, свѣтоза́рная мо́лніе, Но́вградъ Вели́кій ве́село озаря́ющая.

Ра́дуйся, луче́ свѣтосія́нная, де́монскую тму́ разгоня́ющая.

Ра́дуйся, ра́дости вѣ́рнымъ пода́телю.

Ра́дуйся, въ печа́лехъ и болѣ́знехъ на́шихъ ско́рый предста́телю.

Ра́дуйся, те́плый засту́пниче на́шъ Ники́то, святи́телю преди́вный.

Конда́къ 2

Ви́дяще стра́нный и чу́дный житія́ твоего́ о́бразъ, Христо́въ святи́телю Ники́то, велми́ удивля́емся, размышля́юще же твоя́ многотру́дныя по́двиги, пое́мъ Бо́гу на сія́ тебе́ укрѣпи́вшему: Аллилу́ія.

Икосъ 2

Ра́зумъ Боже́ственный пода́ждь на́мъ свы́ше, іера́рше, да возмо́жемъ по достоя́нію восхвали́ти добродѣ́тельное твое́ житіе́, тебѣ́ же любо́вію вопи́ти:

Ра́дуйся, мно́гими добродѣ́тельми просія́вый.

Ра́дуйся, пло́ти твоея́ жела́нія обузда́вый.

Ра́дуйся, ра́зумъ тво́й въ послуша́ніе вѣ́ры плѣни́вый.

Ра́дуйся, се́рдце твое́ чи́сто сохрани́вый.

Ра́дуйся, ра́зумомъ Христо́вымъ обогати́выйся.

Ра́дуйся, я́ко а́нгелъ въ житіи́ твое́мъ яви́выйся.

Ра́дуйся, разруши́телю страсте́й душетлѣ́нныхъ.

Ра́дуйся, сокро́вище слове́съ богодухнове́нныхъ.

Ра́дуйся, гро́зное бѣсо́вское устраше́ніе.

Ра́дуйся, пречу́дное въ человѣ́цѣхъ удивле́ніе.

Ра́дуйся, те́плый засту́пниче на́шъ Ники́то, святи́телю преди́вный.

Конда́къ 3

Си́ла Вы́шняго отъ ю́ности осѣни́ тя, богому́дре, и показа́ селе́ніе и до́мъ Ду́ха Всесвята́го, Ему́же и о на́съ помоли́ся, о́тче че́стне, тя́ ублажа́ющихъ, Бо́гу же зову́щихъ: Аллилу́ія.

Икосъ 3

Иму́ще вели́ка тя́, о Ники́то, засту́пника и ско́раго въ напа́стехъ помо́щника, моле́бно тебе́ призыва́емъ и съ весе́ліемъ къ па́мяти твое́й воспѣва́емъ:

Ра́дуйся, ско́рый послу́шателю къ тебѣ́ прибѣга́ющихъ.

Ра́дуйся, скорбя́щимъ душа́мъ утѣше́ніе.

Ра́дуйся, отча́янныхъ исправле́ніе.

Ра́дуйся, Судію́ Пра́веднаго за грѣ́шныя лю́ди умоля́яй.

Ра́дуйся, чту́щія тя́ отъ печа́ли и бѣ́дъ избавля́яй.

Ра́дуйся, уныва́ющихъ всежела́нный посѣти́телю.

Ра́дуйся, неду́жныхъ ми́лостивѣйшій цѣли́телю.

Ра́дуйся, уго́дниче Христо́въ преизря́дный.

Ра́дуйся, цвѣ́те ра́йскій прекра́сный.

Ра́дуйся, те́плый засту́пниче на́шъ Ники́то, святи́телю преди́вный.

Конда́къ 4

Бу́рю страсте́й многомяте́жнаго мíра возненави́дѣвъ, о́тче, всѣ́хъ красо́тъ его́ устрани́лся еси́, во оби́тель же всели́вся и а́нгельскій чи́нъ воспріи́мъ, со а́нгелы пѣ́лъ еси́ Христо́ви: Аллилу́ія.

Икосъ 4

Слы́шавъ христоподража́тельную жи́знь богоно́сныхъ и вели́кихъ оте́цъ, тѣ́мъ въ житіи́ уподо́битися возревнова́лъ еси́, сего́ ра́ди въ затво́ръ всели́вся, сугу́бымъ по́двигомъ себе́ предае́ши, тѣ́мже досто́йно слы́шиши:

Ра́дуйся, подви́жниче Бо́жій пре́усерднѣйшій.

Ра́дуйся, мона́шествующихъ превели́кая сла́во.

Ра́дуйся, святы́хъ пустынножи́телей добродѣ́тельными обогати́выйся нра́вы.

Ра́дуйся, равноа́нгельно Бо́гу послужи́вый.

Ра́дуйся, а́нгеломъ ра́вную и че́сть получи́вый.

Ра́дуйся, до́блій и́ноческихъ по́двиговъ ревни́телю.

Ра́дуйся, усе́рдный Христо́выхъ за́повѣдей исполни́телю.

Ра́дуйся, вра́жіихъ навѣ́товъ бо́дрый прогони́телю.

Ра́дуйся, соверше́нства христіа́нскаго изя́щнѣйшій учи́телю.

Ра́дуйся, те́плый засту́пниче на́шъ Ники́то, святи́телю преди́вный.

Конда́къ 5

Боготе́чнаго твоего́ житія́ не терпя́, человѣконенави́стникъ искуше́ніе льсти́вно тебѣ́ подлага́етъ, во о́бразѣ а́нгела тебѣ́ яви́вся и преста́ти моли́тися научи́въ: ты́ же а́ще и прельще́нъ бы́лъ еси́ хи́тростію его́, оба́че не до конца́ поги́блъ еси́ во искуше́ніи; моли́твами бо бра́тіи спасе́нъ, Христу́ вопія́лъ еси́: Аллилу́ія.

Икосъ 5

Ви́дяще и́ноцы стра́нную ве́щь на тебѣ́ явля́емую, я́ко отъ ве́тхихъ то́кмо Боже́ственныхъ Писа́ній къ тебѣ́ приходя́щихъ поуча́еши, отъ Но́ваго же Завѣ́та ничесо́же глаго́ля, уразумѣ́ша прельще́на бы́ти тя́, преподо́бне, сего́ ра́ди о́бщую о тебѣ́ моли́тву сотво́рше, діа́вола отгоня́ютъ и изъ затво́ра изво́дятъ тя́. Мы́ же тебѣ́, я́ко самому́ искуше́ну бы́вшу и на́мъ искуша́емымъ помога́ти могу́щу, не престае́мъ зва́ти:

Ра́дуйся, отъ врага́ человѣкоубíйцы лю́тѣ пострада́вый.

Ра́дуйся, всю́ глубину́ бѣсо́вкія ле́сти на себѣ́ испыта́вый.

Ра́дуйся, моли́твами подви́жниковъ отъ ро́ва поги́бели восхище́нный.

Ра́дуйся, отъ рабо́ты діа́воли Го́сподемъ освобожде́нный.

Ра́дуйся, на неви́димыя враги́ и на́мъ крѣ́пкій помо́щниче.

Ра́дуйся, во искуше́ніихъ жите́йскихъ всегда́шній на́мъ посо́бниче.

Ра́дуйся, прило́гъ вся́каго зла́ отъ чту́щихъ тя́ отража́яй.

Ра́дуйся, всѣму́ благо́му вхо́дъ отверза́яй.

Ра́дуйся, бѣсо́вскія си́лы крѣ́пкое низложе́ніе.

Ра́дуйся, грѣхми́ пове́рженныхъ тве́рдое возведе́ніе.

Ра́дуйся, те́плый засту́пниче на́шъ Ники́то, святи́телю преди́вный.

Конда́къ 6

Проповѣ́дницы твоего́ спасе́нія бы́вше и́ноцы Пече́рстіи, отъ діа́вола тя́ исхи́тивше, на и́стинный пу́ть наставля́ютъ: ты́ же, о́тче Ники́то, позна́въ го́рькое твое́ прельще́ніе, покая́ніе со слеза́ми Бо́гу прине́слъ еси́, моля́ся и зовы́й: Аллилу́ія.

Икосъ 6

Возсія́лъ еси́, я́ко свѣтоза́рное со́лнце на тве́рди церко́внѣй, діа́вола искуше́нія избѣ́гъ и по́стническими по́двиги укрѣпи́вся: тѣ́мже и на́съ навѣ́товъ лука́ваго свободи́, да зове́мъ ти́:

Ра́дуйся, кре́стъ тво́й терпѣли́вно на ра́мѣ носи́вый.

Ра́дуйся, мы́сленнаго тѣ́мъ Амали́ка низложи́вый.

Ра́дуйся, дарова́нія Боже́ственнаго Ду́ха прія́вый.

Ра́дуйся, въ житіи́ стра́ждущимъ ми́лостивно помога́яй.

Ра́дуйся, те́плѣ къ тебѣ́ притека́ющихъ треволне́нія страсте́й измѣня́яй.

Ра́дуйся, оби́димыхъ ско́рый засту́пниче.

Ра́дуйся, обурева́емыхъ благопопечи́тельный защи́тниче.

Ра́дуйся, бы́стрый спаси́телю въ напа́стехъ су́щимъ.

Ра́дуйся, скоропредста́тельный помо́щниче зову́щимъ.

Ра́дуйся, те́плый засту́пниче на́шъ Ники́то, святи́телю преди́вный.

Конда́къ 7

Хотя́ Христо́съ Госпо́дь, Вели́кій Архіере́й, святи́телскою украси́ти тя́ вла́стію, на свяще́нный престо́лъ Вели́каго Новагра́да возво́дитъ тя́, на не́мъ же возсѣ́дъ, свѣти́ло многосвѣ́тлое гра́ду твоему́ яви́лся еси́, всѣ́хъ просвѣща́я и зва́ти Бо́гу науча́я: Аллилу́ія.

Икосъ 7

Но́вградъ Вели́кій пріи́мъ тя́ отъ Го́спода па́стыря и учи́теля, ра́довашеся, преподо́бне, зря́ твои́хъ добродѣ́телей исправле́ніе, и въ пѣ́снехъ свяще́нныхъ доны́нѣ взыва́емъ тебѣ́:

Ра́дуйся, учи́телю свяще́ннѣйшій, отъ Бо́га на́мъ дарова́нный.

Ра́дуйся, архіере́ю Бо́жій святы́й предизбра́нный.

Ра́дуйся, усе́рдный благовѣ́рія побо́рниче, и у́ме высоча́йшій.

Ра́дуйся, Христо́выхъ велѣ́ній проповѣ́дниче сладча́йшій.

Ра́дуйся, Вели́каго Новагра́да пречу́дное украше́ніе.

Ра́дуйся, безкро́вныя же́ртвы непоро́чно Бо́гу приноси́вый.

Ра́дуйся, въ вѣ́рѣ Правосла́внѣй па́ству твою́ утверди́вый.

Ра́дуйся, я́ко мно́гія просвѣти́лъ еси́ твои́мъ архипа́стырскимъ сло́вомъ.

Ра́дуйся, святи́телю, и на́съ твои́хъ ча́дъ сподо́би ста́ти предъ Бо́жіимъ престо́ломъ.

Ра́дуйся, те́плый засту́пниче на́шъ Ники́то, святи́телю преди́вный.

Конда́къ 8

Стра́нно Бо́га вочеловѣ́чшася на́шего ра́ди спасе́нія па́ствѣ твое́й проповѣ́далъ еси́, Ники́то, и и́дольскихъ суевѣ́рій мра́къ разгна́лъ еси́, Ѵпоста́снѣй Прему́дрости зовы́й: Аллилу́ія.

Икосъ 8

Ве́сь бы́лъ еси́ всѣ́мъ въ па́ствѣ твое́й ско́рый помо́щникъ, святи́телю, засту́пникъ оби́димымъ, ни́щимъ пита́тель, си́рымъ и вдови́цамъ защи́тникъ, на похвалу́ всѣ́хъ подвиза́я вопи́ти тебѣ́:

Ра́дуйся, во вся́кихъ ну́ждахъ ско́рое поможе́ніе.

Ра́дуйся, въ печа́лехъ бы́строе утѣше́ніе.

Ра́дуйся, отъ оби́дъ и озлобле́ній свобожда́яй.

Ра́дуйся, о́гненнаго запале́нія гра́дъ тво́й избавля́яй.

Ра́дуйся, ми́лости сокро́вище многоцѣ́нное.

Ра́дуйся, бога́тство на́мъ подава́яй нетлѣ́нное.

Ра́дуйся, обурева́емыхъ приста́нище ти́хое.

Ра́дуйся, гони́мыхъ и оби́димыхъ прибѣ́жище вели́кое.

Ра́дуйся, мно́гія лю́ди отъ поги́бели исхи́тивый.

Ра́дуйся, о́вцы твоя́ отъ во́лка лю́таго сохрани́вый.

Ра́дуйся, те́плый засту́пниче на́шъ Ники́то, святи́телю преди́вный.

Конда́къ 9

Вся́кій ро́дъ и во́зрастъ вѣ́рныхъ Вели́каго Новагра́да усе́рдно чти́тъ свѣ́тлый де́нь твоея́ па́мяти, святи́телю Ники́то, въ о́ньже собра́вшеся моле́бно зове́мъ ти́: бу́ди на́мъ въ печа́лехъ утѣ́шитель, въ озлобле́ніихъ помо́щникъ, въ болѣ́знехъ вра́чь ско́рый, да тобо́ю злы́хъ изба́вльшеся ра́достно зове́мъ: Аллилу́ія.

Икосъ 9

Вѣтíйствующій язы́къ не мо́жетъ по достоя́нію изобрази́ти все́ вели́чіе любве́ твоея́ къ твоему́ слове́сному ста́ду, приснопа́мятне, не то́чію бо во вре́меннѣй твое́й жи́зни, но и къ небе́снымъ отше́дъ, оте́чески назира́еши всѣ́хъ вопію́щихъ къ тебѣ́ съ любо́вію такова́я:

Ра́дуйся, наста́вниче превели́кій спасе́нія.

Ра́дуйся, согрѣша́ющихъ исправле́ніе.

Ра́дуйся, земны́я сла́сти презрѣ́вый.

Ра́дуйся, въ го́рнія оби́тели возлетѣ́вый.

Ра́дуйся, Це́рковь Новагра́да святи́тельствомъ украси́вый.

Ра́дуйся, ча́дъ твои́хъ богому́дренными глаго́лы просвѣти́вый.

Ра́дуйся, лю́бящихъ тя́ неизрече́нныя исполня́яй ра́дости.

Ра́дуйся, я́ко твои́ми моли́твами вѣ́чныя сме́рти свобожда́емся.

Ра́дуйся, те́плый засту́пниче на́шъ Ники́то, святи́телю преди́вный.

Конда́къ 10

Спасти́ся хотя́ще вѣ́рніи отъ бѣ́дъ и скорбе́й, ко гро́бу твоему́ свяще́нному моле́бно притека́емъ. Ты́ же, о чудотво́рче святы́й, помози́ на́мъ, немощны́мъ, утоли́ ско́рбь на́шу и на пу́ть пра́вый заблужда́ющихъ наста́ви на́съ, да спасе́нніи тобо́ю, хвале́бными гла́сы зове́мъ: Аллилу́ія.

Икосъ 10

Стѣна́ необори́мая и покро́въ ты́ еси́, о́тче, всѣ́мъ человѣ́комъ съ вѣ́рою къ тебѣ́ прибѣга́ющимъ, тѣ́мже и на́мъ, прося́щимъ твоего́ заступле́нія, бу́ди огражде́ніе крѣ́пкое, да въ тебѣ́ утвержда́ющеся всегда́ вопіе́мъ:

Ра́дуйся, бѣды́ и печа́ли отъ лю́бящихъ тя́ отгоня́яй.

Ра́дуйся, всѣ́мъ тебе́ призыва́ющимъ ско́рую по́мощь подава́яй.

Ра́дуйся, крѣ́посте и огражде́ніе благочести́выхъ.

Ра́дуйся, гро́зный наказа́телю нечести́выхъ.

Ра́дуйся, отъ честны́хъ моще́й исцѣле́ніе неоску́дно источа́яй.

Ра́дуйся, жела́емыхъ на́мъ бла́гъ насади́телю.

Ра́дуйся, находя́щихъ напа́стей отгони́телю.

Ра́дуйся, надѣ́ющихся на тя́ защище́ніе.

Ра́дуйся, ду́шъ на́шихъ сла́дкое утѣше́ніе.

Ра́дуйся, те́плый засту́пниче на́шъ Ники́то, святи́телю преди́вный.

Конда́къ 11

Пѣ́нія всеумиле́нная приноша́ху тебѣ́ лю́діе Новогра́дстіи во обрѣ́теніи твои́хъ многоцѣле́бныхъ моще́й, святи́телю, отъ ни́хъ же и чудеса́ ве́лія съ вѣ́рою приходя́щимъ яви́лъ еси́, Бо́гу, во святы́хъ Свои́хъ Ди́вному науча́я пѣ́ти: Аллилу́ія.

Икосъ 11

Свѣтопріе́мную свѣщу́, на свѣ́щницѣ гра́да на́шего возсія́вшую, зри́мъ тебе́, всесвяще́ннѣйшій о́тче Ники́то, блиста́ніемъ бо чуде́съ всѣ́хъ озаря́еши, любо́вію тебѣ́ зову́щихъ:

Ра́дуйся, звѣздо́ небосвѣ́тлая, отъ ю́га Россíи возсія́вшая.

Ра́дуйся, Но́вградъ Вели́кій сія́ніемъ твои́мъ облиста́вшая.

Ра́дуйся, во свѣ́тѣ невече́рнѣмъ обита́яй.

Ра́дуйся, и на́мъ во мра́цѣ грѣхо́внѣмъ блужда́ющимъ просвѣще́ніе ниспосыла́яй.

Ра́дуйся, свѣще́, Боже́ственнымъ пла́менемъ возжже́нная.

Ра́дуйся, свѣти́льниче Христо́въ де́монскими вѣ́тры не угаше́нный.

Ра́дуйся, его́же восходя́ща на го́рняя а́нгели срѣто́ша.

Ра́дуйся, ему́же ра́йская врата́ съ весе́ліемъ отверзо́ша.

Ра́дуйся, со Христо́мъ ликовству́яй во сла́вѣ.

Ра́дуйся, Трисія́нныя Зари́ наслажда́яйся я́вѣ.

Ра́дуйся, те́плый засту́пниче на́шъ Ники́то, святи́телю преди́вный.

Конда́къ 12

Благода́ть Боже́ственную испроси́ на́мъ у Спа́са Христа́, о́тче преподо́бный, простри́ на́мъ ру́ку по́мощи, покры́й на́съ те́плымъ твои́мъ заступле́ніемъ, и вѣ́чныя ра́дости сподо́би дости́гнути, да съ тобо́ю во вѣ́ки вѣко́въ вопіе́мъ: Аллилу́ія.

Икосъ 12

Пою́ще твоя́ до́блественныя по́двиги, ублажа́емъ достохва́льную кончи́ну, торжеству́емъ же и па́мять твою́ свяще́нную, преподо́бне, и, чудя́щеся житію́ твоему́, похва́льная тебѣ́ вопіе́мъ:

Ра́дуйся, въ го́рнія оби́тели превознесе́нный.

Ра́дуйся, въ небе́сныя черто́ги со сла́вою введе́нный.

Ра́дуйся, сла́вы отце́въ преи́скреннѣ возжела́вый.

Ра́дуйся, премíрное наслѣ́діе бога́тно воспрія́вый.

Ра́дуйся, святи́тельскимъ вѣнце́мъ увѣнча́нный.

Ра́дуйся, за чту́щихъ тя́ моли́твенниче неуста́нный.

Ра́дуйся, посѣти́телю въ не́мощехъ лежа́щихъ.

Ра́дуйся, утѣ́шителю уны́лыхъ и скорбя́щихъ.

Ра́дуйся, съ небе́сныхъ круго́въ на моле́нія на́ша ми́лостивно призира́яй.

Ра́дуйся, чту́щихъ тя́ проше́нія ско́ро исполня́яй.

Ра́дуйся, те́плый засту́пниче на́шъ Ники́то, святи́телю преди́вный.

Конда́къ 13

О, всехва́льный и преди́вный святи́телю Христо́въ Ники́то! Пріими́ усе́рдно ма́лое сіе́, отъ на́съ грѣ́шныхъ приноси́мое, моле́ніе и потщи́ся ско́ро умоли́ти Бо́га и Влады́ку, да изба́витъ на́съ отъ вся́кихъ бѣ́дъ и озлобле́ній и бу́дущія му́ки свободи́тъ зову́щихъ: Аллилу́ія.

[Се́й конда́къ глаго́ли три́жды. И па́ки чте́тся 1-й и́косъ: Ангелъ во пло́ти… и конда́къ 1-й: Возбра́нный воево́до…]

Молитва святителю Никите, епископу Новгородскому, чудотворцу

О архиерею Божий, святителю Никито, услыши нас, грешных раб твоих, стекшихся днесь в священный храм сей, молящихся тебе и к священней твоей раце притекающих, и умиленно вопиющих: якоже седя на престоле святительства в Великом Новеграде сем, и единою належащу бездождию, дождь молитвами свел еси, и паки граду сему огненным пламенем обшедшу, молитвою пламень огненный угасил еси. И ныне молим тя: о святителю Христов Никито, молися ко Господу, еже избавити Великий град Новград сей и вся грады и страны христианския от труса, потопа, глада, огня, града, меча и от всех врагов видимых и невидимых, яко да избранных ради молитв твоих спасаеми, славим Пресвятую Троицу, Отца, и Сына, и Святаго Духа и твое милостивное предстателство, ныне и присно, и во веки веков. Аминь.

Источник: azbyka.ru

     

Подписаться на обновления сайта