Кресто-Воздвиженский храм г. Винницы | Школа – сад Св. Николая

Преподобный Димитрий Прилуцкий, Вологодский, игумен

Преподобный Димитрий Прилуцкий, Вологодский, игумен

Преподобный Димитрий Прилуцкий, Вологодский, игумен

ДНИ ПАМЯТИ:

10 июля  (переходящая) – Собор Вологодских святых

24 февраля

5 июня – Собор Ростово-Ярославских святых

19 июля – Собор Радонежских святых

ЖИТИЕ

КРАТКОЕ ЖИТИЕ ПРЕПОДОБНОГО ДИМИТРИЯ ПРИЛУЦКОГО, ВОЛОГОДСКОГО

Сей пре­по­доб­ный и бо­го­нос­ный отец наш Ди­мит­рий ро­дил­ся в на­шей стране в го­ро­де Пе­рея­слав­ле у бла­го­че­сти­вых ро­ди­те­лей. Был кре­щен во имя От­ца и Сы­на и Свя­та­го Ду­ха и с дет­ства при­учен к бо­же­ствен­ным кни­гам. Он пре­вос­хо­дил ра­зу­мом и сми­рен­ной муд­ро­стью мно­гих сво­их сверст­ни­ков. Во мно­гих сво­их при­выч­ках он под­ра­жал Иоан­ну Зла­то­усто­му. В том чис­ле он не лю­бил при­ни­мать по­че­стей от слуг, но все­гда но­сил в сво­ем серд­це сми­рен­но­муд­рие и раз­мыш­лял о бу­ду­щем ве­ке, о су­де Бо­жи­ем, о воз­да­я­нии каж­до­му че­ло­ве­ку по его де­лам, о Цар­ствии Небес­ном, ра­до­сти пра­вед­ных и рай­ском бла­жен­стве. Вос­при­няв из книг Вет­хо­го и Но­во­го За­ве­тов мысль, что все в этом ми­ре ско­ро­пре­хо­дя­ще, свя­той оста­вил су­ет­ный мир, про­ник­ся стра­хом Бо­жи­им и сде­лал­ся мо­на­хом в Го­риц­ком мо­на­сты­ре Пре­чи­стой Бо­го­ро­ди­цы в том же го­ро­де Пе­рея­слав­ле. Он мно­го по­тру­дил­ся над при­об­ре­те­ни­ем доб­ро­де­те­лей, имен­но ду­хов­но­го трез­ве­ния, мо­лит­вы, чи­сто­ты, глу­бо­ко­го сми­ре­ния и люб­ви ко всем лю­дям, и тру­ды его ста­ли при­но­сить спа­си­тель­ные пло­ды, так как он был за­нят ис­пол­не­ни­ем за­по­ве­дей Гос­под­них и днем, и но­чью. Он был це­ло­муд­рен и чи­стым серд­цем стре­мил­ся к Бо­гу, то есть жил по­доб­но Ан­ге­лу. Бла­жен­ный стре­мил­ся по­знать то, что со­зер­ца­ют Ан­ге­лы и что до­ступ­но толь­ко лю­бя­щим Бо­га. И его за его доб­ро­де­те­ли по­лю­би­ли и ино­ки, и про­стые лю­ди. За­тем Бог спо­до­бил его при­нять дар свя­щен­ства и быть на­став­ни­ком и учи­те­лем лю­дям, что он ис­пол­нял, как ис­пол­ня­ет хо­ро­ший во­ин, уго­жда­ю­щий сво­е­му гос­по­ди­ну. В то вре­мя свя­той отец наш Сер­гий устра­и­вал мо­на­стырь Свя­той Тро­и­цы вбли­зи Ра­до­не­жа и по во­ле Бо­жи­ей ввел там об­ще­жи­тель­ный устав. Свя­той Ди­мит­рий имел обы­чай ча­сто по­се­щать свя­то­го Сер­гия и бе­се­до­вать с ним во Хри­сте о том, как управ­лять мо­на­сты­рем, чтобы при­ве­сти к Бо­гу Его из­бран­ных. Эти­ми свя­ты­ми Сво­и­ми угод­ни­ка­ми, пре­по­доб­ны­ми от­ца­ми на­ши­ми, но­вы­ми чу­до­твор­ца­ми, Бог под­лин­но про­све­тил Рус­скую зем­лю. По­том бла­жен­ный Ди­мит­рий по­ста­вил цер­ковь во имя свя­то­го Ни­ко­лая Чу­до­твор­ца и мо­на­стырь око­ло озе­ра и го­ро­да Пе­ре­яслав­ля и был в нем игу­ме­ном. К нему при­хо­ди­ли мо­на­хи и не мо­на­хи ра­ди ис­це­ле­ния ду­шев­но­го и чтобы остать­ся с ним жить. Он по­учал их со сми­ре­ни­ем и по­стри­гал во свя­той ино­че­ский чин, со­би­рая та­ким об­ра­зом ста­до овец Хри­сто­вых. Бла­жен­ный ввел в мо­на­сты­ре об­ще­жи­тель­ный устав и сам для всех был об­раз­цом для под­ра­жа­ния. Бра­тия по­ви­но­ва­лась ему с лю­бо­вию как Ан­ге­лу Бо­жию, как ис­тин­но­му на­став­ни­ку, чти­ли как хо­да­тая пе­ред Бо­гом, вы­ма­ли­вав­ше­го для них Небес­ное Цар­ствие. За­тем бла­жен­ный Ди­мит­рий ото­шел от­ту­да на Во­лог­ду. Там он со­здал цер­ковь Все­ми­ло­сти­во­го Спа­са на освя­ще­ние во­дам (в честь празд­ни­ка Про­ис­хож­де­ния Чест­ных Древ Жи­во­тво­ря­ща­го Кре­ста Гос­под­ня, ко­гда со­вер­ша­ет­ся Цер­ко­вью освя­ще­ние во­ды; этот мо­на­стырь св. Ди­мит­рий по­ста­вил в из­лу­чине, или лу­ке, ре­ки Во­лог­ды – Спас­ский При­луц­кий мо­на­стырь). Свя­той на этом ме­сте со­брал боль­шую бра­тию и то­же дал об­ще­жи­тель­ный устав. Хо­ро­шо на­ста­вив это ста­до Хри­сто­вых овец, пре­по­доб­ный отец наш Ди­мит­рий пре­ста­вил­ся ко Гос­по­ду в 1392 го­ду 11 фев­ра­ля (24 фев­ра­ля по но­во­му сти­лю).

ПОЛНОЕ ЖИТИЕ ПРЕПОДОБНОГО ДИМИТРИЯ ПРИЛУЦКОГО, ВОЛОГОДСКОГО

Пре­по­доб­ный и бо­го­нос­ный отец наш Ди­мит­рий про­ис­хо­дил из го­ро­да Пе­ре­я­с­лав­ля[1] от бла­го­че­сти­вых ро­ди­те­лей. С мо­ло­дых лет он от­дан был в книж­ное на­уче­ние и на­вык в чте­нии бо­же­ствен­ных книг; мно­гих сверст­ни­ков он пре­вос­хо­дил ра­зу­мом и вы­де­лял­ся сре­ди них сво­им сми­рен­но­муд­ри­ем, ко­то­рое все­гда скры­вал в серд­це сво­ем. Бла­жен­ный лю­бил ча­сто раз­мыш­лять о бу­ду­щем ве­ке, о су­де Бо­жи­ем, о воз­да­я­нии каж­до­му по де­лам его, о Цар­стве Небес­ном, ра­до­сти пра­вед­ных и рай­ском бла­жен­стве. Изу­чив Свя­щен­ное Пи­са­ние Вет­хо­го и Но­во­го За­ве­та, свя­той по­знал, что жизнь в этом све­те ско­ро­пре­хо­дя­ща. И по­то­му он вско­ре оста­вил этот су­ет­ный мир и с уми­лен­ной ду­шой, при­дя в страх Бо­жий, в том же Пе­ре­я­с­лав­ле при­нял ино­че­ство в На­гор­ном Бо­ри­со­глеб­ском мо­на­сты­ре. Здесь, усерд­но под­ви­за­ясь в доб­ро­де­тель­ной жиз­ни, он упраж­нял­ся в ду­хов­ном трез­ве­нии и мо­лит­ве, от­ли­ча­ясь чи­сто­той, край­ним сми­ре­ни­ем и ду­хов­ной лю­бо­вью ко всем. Та­ким об­ра­зом этот тру­до­лю­би­вый и неустан­ный бо­го­угод­ный по­движ­ник, по­уча­ясь в за­коне Гос­под­нем день и ночь, об­рел плод спа­се­ния, це­ло­муд­ри­ем и чи­стым серд­цем взыс­куя Бо­га и про­во­дя рав­но­ан­гель­ное жи­тие. Ино­ки и про­стой на­род лю­би­ли свя­то­го за его ве­ли­кую доб­ро­де­тель. По про­ше­ствии неко­то­ро­го вре­ме­ни Бог спо­до­бил пре­по­доб­но­го Ди­мит­рия при­нять сан свя­щен­ства. В то вре­мя пре­по­доб­ный Сер­гий, Ра­до­неж­ский чу­до­тво­рец, устро­ил близ Ра­до­не­жа мо­на­стырь во имя Свя­той Тро­и­цы и по из­во­ле­нию Бо­жию учре­дил там ино­че­ское об­ще­жи­тие. Пре­по­доб­ный Ди­мит­рий ча­сто по­се­щал пре­по­доб­но­го Сер­гия для ду­хов­ных бе­сед о том, как бы луч­ше упра­вить ино­че­ским об­ще­жи­ти­ем и лю­дей из­бран­ных при­ве­сти к Бо­гу. По­сле то­го пре­по­доб­ный Ди­мит­рий по­стро­ил цер­ковь во имя свя­то­го Ни­ко­лая Чу­до­твор­ца и при ней со­здал мо­на­стырь на бе­ре­гу Пе­ре­я­с­лав­ско­го озе­ра[2], и был при той оби­те­ли игу­ме­ном. К пре­по­доб­но­му ста­ло сте­кать­ся ра­ди ду­хов­ной поль­зы мно­го мо­на­хов и ми­рян, же­лав­ших жить в его оби­те­ли, и бла­жен­ный при­ни­мал их, по­учая со сми­ре­ни­ем и по­стри­гая ми­рян в свя­той ино­че­ский чин. Так он со­брал у се­бя боль­шое Бо­жие ста­до сло­вес­ных овец Хри­сто­вых. Вско­ре за­тем пре­по­доб­ный устро­ил в сво­ем мо­на­сты­ре об­ще­жи­тие, утвер­див его стро­ги­ми пра­ви­ла­ми. Бра­тия во всем по­ви­но­ва­лись свя­то­му с лю­бо­вью и по­слу­ша­ни­ем, как Ан­ге­лу Бо­жию и ис­тин­но­му на­став­ни­ку, в осо­бен­но­сти же как хо­да­таю Цар­ства Небес­но­го. По­том, бе­гая сла­вы че­ло­ве­че­ской[3], бла­жен­ный Ди­мит­рий уда­лил­ся от­сю­да на Во­лог­ду; там, неда­ле­ко от го­ро­да, пре­по­доб­ный по­лю­бил уеди­нен­ное ме­сто при лу­ке[4], об­ра­зу­е­мом ко­ле­ном р. Во­лог­ды, со­здал здесь храм во имя Все­ми­ло­сти­во­го Спа­са и ос­но­вал об­ще­жи­тель­ный мо­на­стырь[5]. Ко­гда раз­нес­лась мол­ва о во­дво­ре­нии пре­по­доб­но­го в При­лу­ках, мно­гие из уче­ни­ков пе­ре­шли из Пе­ре­я­с­лав­ля к лю­би­мо­му на­став­ни­ку в При­лу­ки; при­хо­ди­ло к пре­по­доб­но­му мно­го ищу­щих ино­че­ской жиз­ни и из раз­ных дру­гих стран. Так со­ста­ви­лась об­ще­жи­тель­ная При­луц­кая оби­тель. И со­брал здесь пре­по­доб­ный Ди­мит­рий мно­го­чис­лен­ную бра­тию[6]. Доб­ре упас­ши Хри­сто­во ста­до вве­рен­ных его ру­ко­вод­ству овец сло­вес­ных, пре­по­доб­ный пре­ста­вил­ся ко Гос­по­ду 11 фев­ра­ля 1392 го­да[7].

При­ме­ча­ния

[1] Пе­ре­я­с­лавль-За­лес­ский, се­вер­ный, – ныне уезд­ный го­род Вла­ди­мир­ской гу­бер­нии.

[2] Ныне – так на­зы­ва­е­мый «Ни­коль­ский на Бо­ло­те» – за­штат­ный мо­на­стырь в Пе­ре­я­с­лав­ле-За­лес­ском.

[3] Слух о вы­со­кой жиз­ни пре­по­доб­но­го Ди­мит­рия до­шел до ве­ли­ко­го кня­зя Мос­ков­ско­го Ди­мит­рия Иоан­но­ви­ча Дон­ско­го, и он при­гла­сил пре­по­доб­но­го к се­бе, чтобы он был вос­при­ем­ни­ком де­тей его. Пре­по­доб­ный ис­пол­нил же­ла­ние кня­зя и по­лу­чил от него щед­рые да­ры для оби­те­ли. По­сле это­го он и ре­шил­ся оста­вить Пе­ре­я­с­лав­ский мо­на­стырь и уда­лить­ся в глу­хое ме­сто.

[4] Лу­ка – из­гиб, кри­виз­на, из­лу­чи­стый бе­рег, мыс, оги­ба­е­мый ре­кою.

[5] Это бы­ло в 1371 го­ду. Спа­со-При­луц­кий (вто­ро­класс­ный) мо­на­стырь на­хо­дит­ся в 15 вер­стах от Во­лог­ды. При ос­но­ва­нии оби­те­ли вла­дель­цы ме­ста с лю­бо­вью усту­пи­ли пре­по­доб­но­му свою зем­лю. Го­ря­чее усер­дие яви­лось и у граж­дан Во­лог­ды. Каж­дый спе­шил жерт­во­вать пре­по­доб­но­му, что мог, для со­ору­же­нья хра­ма. Ве­ли­кий князь Ди­мит­рий Дон­ской, узнав об ос­но­ва­нии преп. Ди­мит­ри­ем но­вой Спа­со-При­луц­кой оби­те­ли, при­слал от се­бя для нее по­жерт­во­ва­ния.

[6] Пре­по­доб­ный сво­и­ми по­дви­га­ми и доб­ро­де­те­ля­ми слу­жил вы­со­ким при­ме­ром и об­раз­цом для со­брав­шей­ся в его оби­тель бра­тии, в то же вре­мя непре­стан­но по­учая и на­став­лял ее. Он от­ли­чал­ся ни­ще­лю­би­ем и бла­го­тво­ри­тель­но­стью. Сам все­гда до­воль­ству­ясь толь­ко просфо­рой с теп­лой во­дой, он об­хо­дил мо­на­стыр­ские уго­дья и за­бо­тил­ся, чтобы для тра­пезы бра­тии во­вре­мя до­став­ля­лось все нуж­ное. Одеж­да у него зи­мой и ле­том бы­ла од­на – ов­чин­ный за­ско­руз­лый ту­луп, под ко­то­рым ле­том бы­вал он мок­рым от жа­ры, а зи­мой стра­дал от мо­ро­зов. Но для бра­тии он хо­дил вме­сте с ни­ми на ра­бо­ты. Для то­го, чтобы дру­гие не ви­да­ли его слез­ной мо­лит­вы, он ча­сто уда­лял­ся для мо­лит­вы в уеди­нен­ное ме­сто, с ле­вой сто­ро­ны хра­ма, где для это­го бы­ла сде­ла­на де­ре­вян­ная при­строй­ка. Сво­и­ми вы­со­ки­ми по­дви­га­ми са­мо­от­вер­же­ния и са­мо­от­ре­че­ния пре­по­доб­ный до­стиг вы­со­ко­го ду­хов­но­го со­вер­шен­ства и спо­до­бил­ся да­ра про­зре­ния.

[7] Те­ло преп. Ди­мит­рия бы­ло по­гре­бе­но в со­здан­ной им Спас­ской церк­ви. У гро­ба его и его мо­лит­вен­ным пред­ста­тель­ством со­вер­ша­лись чу­де­са и раз­лич­ные ис­це­ле­ния. И ныне мо­щи преп. Ди­мит­рия При­луц­ко­го по­чи­ва­ют в том же хра­ме, где на­хо­дит­ся и чу­до­твор­ный об­раз это­го свя­то­го, быв­ший с ве­ли­ким кня­зем Иоан­ном III во вре­мя по­хо­да его под Ка­зань.

МОЛИТВЫ

Тропарь преподобного Димитрия Прилуцкого, Вологодского

глас 1

Свыше от Бога, преподобне,/ благодать приял еси духовную,/ и от Него убо познался еси, блаженне,/ того ради и ты духом познал еси лучшая Его,/ будущаго века пребывание,/ и постнически испытався во своих обителех./ И ныне со ангели ликовствуя,/ Спасу всех за ны молися, святе Димитрие, да вси вопием:/ Слава Давшему ти крепость,/ слава Венчавшему тя,/ слава Действующему тобою всем исцеления.

Тропарь преподобного Димитрия Прилуцкого, Вологодского чудотворца, ради сретения его образа в Вологде

глас 4

Возсия днесь, яко солнце,/ пречестный образ священнолепнаго твоего подобия,/ паче солнца лучами чудес твоих всех озаряя,/ тьму бесовскую без вести творя,/ егоже радостно сретаху,/ духовныя лики составльше,/ непрестанно вопием ти:/ Димитрие, отче наш, моли Спаса всех/ сохранити град твой и страну нашу,/ стаду твоему спасение подавая/ и велию милость.

Кондак преподобного Димитрия Прилуцкого, Вологодского

глас 8

От юности, преподобне, крест твой взем, Христу последовал еси,/ в молитвах и пощениих, во бдениих же и злостраданиих плоть твою изнуряя;/ темже и Всевидящее Око, твоя труды видев,/ чудесы тя прославляет и всех звати тебе научает:/ радуйся, преподобне отче Димитрие, постников удобрение.

Кондак преподобного Димитрия Прилуцкого

глас 8

Христа единаго в жизни сей во след идти возжелал еси/ и, Того любовию земная отринув, преминув Небесными,/ с лики Ангел водворяяся, неотступно предстоиши Богови,/ тем и ныне пресвятому твоему образу сретения праздник радостно сотворяюще,/ от недуг исцеление приемлем, благодарно вопиюще:/ радуйся, преподобне отче Димитрие, постников удобрение.

Ин кондак преподобного Димитрия Прилуцкого, Вологодского

глас 3

Жезлом, святе Димитрие, от Бога данным ти,/ люди своя упасе на пажитех закона живоносна,/ зверя же невидимаго шатание сокруши под нозе тебе поющих,/ яко да в бедах тя тепла предстателя имамы.

Ин тропарь преподобного Димитрия Прилуцкого, Вологодского

глас 1

Свыше от Бога преподобне, благодать приял еси, Димитрие преславне,/ и Того силою укрепляем, / Евангельски ходити изволил еси, / отонуду же и от Христа возмездие трудовом обрете, всеблаженне, / Егоже моли/ спастися душам нашим.

Молитва преподобному Димитрию Прилуцкому, Вологодскому чудотворцу

О священная главо, предивный чудотворче, богоносне отче наш Димитрие! Усердно припадающе к тебе, молимся: яви, нам, смиренным и грешным, многомощное твое заступление. Се бо грех ради наших, не имамы дерзновения ко Господу просити Его даров, нам благопотребных, но тебе, молитвенника к Нему благоприятного, предлагаем и просим: испроси нам у благости Его вся яже на пользу душам и телесем нашим: веру, правду, надежду несумненну, любовь нелицемерну, во искушениих мужество, в злостраданиях терпение, в молитвах постоянство, в благочестии преуспеяние, вожделенное здравие, земли плодоносие, воздуха благорастворение, дожди благовременны, житейских потреб довольство, мир во днех наших и благословение свыше на всякая благая дела наша. Не забуди, чудотворче святый, милостиво посещати обитель свою, грады и веси страны нашея православныя, сохраняя и соблюдая их молитвами твоими от всякого зла. Помяни всех, веру и любовь к тебе имущих и имя твое молитвенно призывающих, и во благих прошения их милостиво исполни, осеняя их свыше святоотеческим твоим благословением. Ей святче божий, не лиши и нас грешных твоего многомощнаго заступления, но сподоби нас кончину жития благую улучити и Царствие Небесное унаследовати. Да воспоем и прославим дивнаго во святых своих Бога нашего, Отца и Сына и Святого Духа, во веки веков. Аминь.

АКАФИСТ ПРЕПОДОБНОМУ ДИМИТРИЮ, ИГУМЕНУ ВОЛОГОДСКОЙ ПРИЛУЦКОЙ ОБИТЕЛИ, ЧУДОТВОРЦУ

Кондак 1

Избранный чудотворче и изрядный угодниче Христов, преподобне отче наш Димитрие, друже и собеседниче друга Божия преподобнаго Сергия и отечествия твоего присный заступниче, приими от нас с любовию приносимое тебе хвалебное пение и, яко имеяй дерзновение ко Господу, молитвами твоими от всяких нас бед свободи, да зовем ти: Радуйся, Димитрие, великий чудотворче.

Икос 1

Ангел образом, аще и человек по естеству, был еси преподобне отче Димитрие: ангельскую бо чистоту стяжал еси на земли, и ангельскою красотою лице твое цветяше, яко всем видевшим тя чудитися благолепию твоему. Тем же, яко избранника Божия благолепнаго душею и телом, ублажаем тя песньми сими: Радуйся, благочестивых родителей пречестное порождение. Радуйся, града Переяславля святое прозябение. Радуйся, Российския страны духовное украшение. Радуйся, евангельскаго по Бозе жития ревнителю. Радуйся, от юных лет жизни твоея единаго Христа вседушно возлюбивый. Радуйся, богатство тленное и куплю временную презревый. Радуйся, серафимскою любовию ко Господу сердце твое воспламенивый. Радуйся, дары Святаго Духа в душу твою достойно восприявый. Радуйся, Димитрие, великий чудотворче.

Кондак 2

Видевше родителие твоя, преподобне отче, яко не прилежало сердце твое к богатству земному, но яко от младых ногтей ты предпочел еси искати единаго на потребу, еже служити и благоугождати Христу чистым и непорочным житием, премного удивляхуся таковому твоему благонравию и радостно воспеваху Богу, в юности сице тя укрепившему, благодарственную песнь: Аллилуиа.

Икос 2

Разум богопросвещенный стяжав, уразумел еси добре, отче Димитрие, указуемый Спасителем мира путь к высшее совершенству духовному. Тем же по смерти родителей твоих, абие куплю временную оставил еси и все богатство твое нищим расточил еси, себе облегчая к неприкосновенному течению во след Христа. Сего ради ублажаем тя таковыми богохвальными словесы: Радуйся, подвижниче Божий, мира красотами не прельстивыйся. Радуйся, нищету вольную Христа ради возлюбивый. Радуйся, богатство многое меньшим братиям Христовым раздававый. Радуйся, нищия и убогия от имения твоего удовливый. Радуйся, нагия одевый и гладныя напитавый. Радуйся, вдовицам и сиротам отец и благодетель бывый. Радуйся, крест Христов носити усердно возжелавый. Радуйся, смирение Христово в душу твою насадивый. Радуйся, Димитрие, великий чудотворче.

Кондак 3

Сила духовная свыше от Господа тебе даровася преподобне отче, егда в пострижении иночестем ангельский образ восприял еси и всякое плотское мудрование совершенно отложил еси, яко быти тебе воистинупоследователем Христовым, на Христа бо единаго присно взирал еси умныма очима души твоея и Его заповеди святые выну имел еси пред собою, яко светильник путеводящий, зовы Ему от любве теплыя: Аллилуиа.

Икос 3

Имея попечение о спасении души твоея, безмолвия возжелал еси, преподобне отче, и на месте блатнем и пустыннем близ града Переяславля поселился еси, един единому Христу работая в посте и молитвах: обаче не утаися житие твое преподобное от сограждан твоих, иже прихождаху к тебе, овии молитв и благословения от тебе прося, овии наставитися во спасение от тебя желая, инии же жительствовати с тобою хотяху под твоим духовным руководительством: ты же грядущих к тебе не отгонял еси, но спасению душ человеческих служил еси, еже воспоминая, хвалебно вопием ти: Радуйся, учителю благочестия, примером жития твоего всех поучавый. Радуйся, наставниче богомудрия, словесы твоими богодухновенными ученики твоя во спасение назидавый. Радуйся, иночества богоугоднаго правило известное. Радуйся, пути теснаго, во Царствие Небесное ведущаго, указателю нелестный. Радуйся, евангельских заповедей верный исполнителю. Радуйся, непоколебимый столпе Православия. Радуйся, сотворивый и научивый и велий нареченный во Царствии Небеснем. Радуйся, со усердием послуживый ко спасению многих душ человеческих. Радуйся, Димитрие, великий чудотворче.

Кондак 4

Бурное треволнение житейскаго моря безбедно преплыл еси, всеблаженне отче, и в тихое пристанище пустыни достигл еси. В ней же обитель иноком возградил еси во имя святителя и чудотворца Николая и сам освящения иерейскаго сподобился еси, игумен богомудрый обители твоея быв, кротко пасый Богом врученныя тебе словесныя овцы и немолчно воспевая купно с ними хвалебную песнь Пресвятей Троице: Аллилуиа.

Икос 4

Слышав о дивней красоте лица твоего, отче Димитрие, едина от именитых болярынь града Переяславля возжелала насладитися лицезрения твоего и сего ради прииде к келии твоей, в ню же оконцем приникнув, узре тя на молитве стояща и светом небесным облиставаема, сама же абие всем телом разслабе и падши яко мертва, на земли лежаше. Ты же, послушествуя прошению братии твоей, молитвою твоею исцелил еси ю и поучил, да прочее уцеломудрится и не назирает чуждыя красоты, тем же и мы, чтуще таковую чистоту души твоея, вопием ти сице: Радуйся, светильниче Божия благодати, дарами Духа Святаго светло блистающий. Радуйся, еще на земли светом небесным озаренный. Радуйся, светом лица твоего велию светлость души твоея проявивый. Радуйся, оным светом жену нескромную уцеломудривый. Радуйся, словесы твоими духовными добре ю поучивый. Радуйся, крине девства и чистоты, на земли процветший. Радуйся, красоту лица твоего завесою иноческаго куколя сокрывавый от нечистых воззрений очес человеческих. Радуйся, опасно себе хранивый от искушения. Радуйся, Димитрие, великий чудотворче.

Кондак 5

Богосветлое светило быв, отче Димитрие великаго светильника пустыни Радонежския, богоноснаго Сергия, подвига еси посетити тя в безвестней и блатней пустыни живущаго: его же с любовию о Христе приял еси и духовным собеседованием с ним утешился еси, и от того времене друг присный и сотаинник ему соделался еси, ныне же вкупе с ним предстоиши небесному престолу Триединаго Бога и сладце поеши Ему: Аллилуиа.

Икос 5

Видевше тя, преподобне отче Димитрие к богоносному отцу Сергию любовь велию о Христе стяжавшаго, на собеседование к нему духовное от пустыни твоея пешеходившаго и с ним вкупе бдения всенощныя совершавшаго, при них же лучина свещи вам заменяше, молитва же ваша, яко пламень огненный, до небес досязаше, дивимся таковому содружеству твоему с великим угодником Божиим и сице тебе зовем: Радуйся, друже святых, присный Богу. Радуйся, спостниче и собеседниче преподобнаго Сергия. Радуйся, всероссийскаго заступника и молитвенника любимый сомолитвенниче. Радуйся, от уст Сергиевых глубину премудрости духовной почерпнувый. Радуйся, велию любовь о Христе к нему стяжавый. Радуйся, возшедый на высоту совершенства духовнаго. Радуйся, проникий во глубину смирения святаго. Радуйся, небесный человече, во плоти бесплотным поревновавый. Радуйся, Димитрие, великий чудотворче.

Кондак 6

Проповедника тя благоумиленнаго познав отче Димитрие, благоверный великий князь Димитрий зело тя возлюби и отца духовнаго себе сотвори, восприемником же от святаго крещения единого от сыновей своих тя избра да будеши присный наставник и молитвенник ему со чады: ты же, преподобне, не возгордился еси толикою любовию к тебе великаго князя Российскаго, но паче преуспевал еси во святем смирении, зовый прославльшему тя Владыце Богу: Аллилуиа.

Икос 6

Возсия добродетелей твоих свет велий во всю страну Российскую, преподобне отче наш Димитрие, и мнози прихождаху к тебе издалеча насладитися богодухновенных твоих учений: быша бо уста твоя полна сладкаго учения духовнаго, язык же твой, яко трость книжника скорописца, написавшаго на сердцах человеческих словеса жизни вечныя. Тем же, яко благоумиленнаго учителя и к покаянию действеннаго возбудителя, восхваляем тя по достоянию сице: Радуйся, врачу благоискусный недугов душевных. Радуйся, возбудивый к покаянию спящия совести. Радуйся, умягчивый ко исправлению окамененныя сердца. Радуйся, иноков и мирян ко спасению верный руководителю. Радуйся, образ кротости духовный. Радуйся, правды Божией нелицеприятный провозвестниче. Радуйся, сильных мира, о правде нерадивших, небоязненный обличителю. Радуйся, обидимых и гонимых многомощный заступниче. Радуйся, Димитрие, великий чудотворце.

Кондак 7

Хотение усердное имел еси, преподобне отче, да в безмолвии невозбранно поработаеши Богу, и сего ради убегая молвы приходивших к тебе людей, оставил еси тайно обитель твою и град отечествия твоего и со учеником твоим Пахомием удалился еси в пределы Вологодския, в пустыню безлюдную, в ней же келию себе малу соорудив, и тамо пребывал еси в подвизех пустынных, немолчно воспевая Христу Богу ангельскую песнь: Аллилуиа.

Икос 7

Новую обитель иноческую, зачинаемую в пустыни, видевше окрестнии жителие грубостию нрава содержимы, гневахуся на тя, преподобне отче, и поношаху тя, яко поселился еси на земли их. Ты же по евангельскому Христову глаголу места гневу не уступая, отшел еси от тоя пустыни и ко граду Вологде приблизился еси, в предградии его на Прилуцех поселитися возжелав, да чествуем тя, яко отца и первоначальника иноков вологодских, и песенно тебе вопием: Радуйся, пустыннолюбивая горлице, от шума мирскаго в благоотишие пустыни отлетевшая. Радуйся, незлобивая голубице, гневом неразумных человек не уязвленная. Радуйся, мудрый странниче, иский отечествия горняго. Радуйся, худые и многошвенныя ризы носивый. Радуйся, веригами железными тело твое обложивый. Радуйся, крест Христов, яко оружие непобедимое, спутника себе стяжавый. Радуйся, икону Пресвятыя Богородицы, яко стену ограждения, всегда с собой имевый. Радуйся, пустыню бесплодную благодатно уплодоносивый. Радуйся, Димитрие, великий чудотворче.

Кондак 8

Странник и пришлец был еси во граде Вологде, преподобне отче наш Димитрие, ныне же присный предстатель и заступник его, видев бо сей град, церквами святыми благоукрашенный, возлюбил еси его, и по умолению жителей его на Прилуцех в предградии место уединенное обрет, на нем вселился еси, и честный крест рукама своима соделав, водрузил еси, начало обители Спасовой полагая и присно воспевая распеншемуся на кресте Царю славы Христу: Аллилуиа.

Икос 8

Весь в Бозе быв, преблаженне отче, о временных вещех не заботился еси, и обитель твою на Прилуцех не толико богатством, колико слезами и подвигами твоими молитвенными созидал еси, всецело уповая на Спаса Христа, яко Сам препитает тя с братиею твоею: и тако бысть по вере и молитве твоей: ни в чесом бо лишен был еси, но во всех потребных к яситию изобиловал еси Промыслом Божиим дивным. О сем тя хвалим и взываем сице: Радуйся, с посохом странническим во град Вологду пришедый. Радуйся, в нем второе отечествие себе обретый. Радуйся, любовию о Христе крепце его возлюбивый. Радуйся, обитель Спасову в предградии его соорудивый. Радуйся, подвиги твоими сию прославивый. Радуйся, яко отец чадолюбивый, молитвенно назидая чада твоя духовныя. Радуйся, пророче дивный, будущая, яко настоящая, провидевый. Радуйся, целителю безмездный, болящих молитвою твоею исцеливый. Радуйся, Димитрие, великий чудотворче.

Кондак 9

Все ангели небеснии и святыя лицы сретоша тя радостно, преподобне отче Димитрие, егда святая твоя душа, кончиною преподобною разрешившаяся от соуза плотскаго, восхождаше во обители горния: и Сам Творец ангелов и Святый святых, Христос Господь, тобою от юности возлюбленный, увенча тя венцем нетленныя славы и сопричте лику святых, выну воспевающих Ему песнь хвалы и славословия: Аллилуиа.

Икос 9

Витий человеческих благословесие не довлеет к достойное прославлению многих подвигов твоих, преподобне отче наш Димитрие, ими же житие твое святое, яко цветами, благоукрашается и духовно благо-ухает, от ранния бо юности твоея и до старости маститыя неослабно Богу благоугождал еси и волю Его святую присно творил еси, чесо ради кончину праведную, яко венец подвигом твоим, от Господа получил еси, и благоухание сладостное от мощей твоих абие по кончине твоей истече, всю обитель твою облагоухав: тем же и мы, таковое преставление твое прославляюще, зовем ти сице: Радуйся, великий угодниче Божий, от земли прешедый к обителем небесным. Радуйся, воздух облагоухавый восхождением души твоея святыя в селения горняя. Радуйся, обитель твою освятивый многоцелебными твоими мощами. Радуйся, яко душа твоя в руце Божией хранима есть на веки. Радуйся, яко прочее не прикоснется тебе ни скорбь, ни болезнь. Радуйся, яко мощи твоя святыя исцеление благодатныя верным источают. Радуйся, яко испросил еси от Господа власть над духи нечистыя. Радуйся, яко предстательством твоим свобождаеши человеки от злаго их насилия. Радуйся, Димитрие, великий чудотворче.

Кондак 10

Спаса Христа умоляеши за град твой и люди твоя, преподобне чудотворче Димитрие, сие бо показал еси яве во дни обложения ратного Вологды, явлься единей благочестивей инокине, с двуми светлыми белоризцами обходя стены града и утверждая их, да непоколебимы пребудут от нападения враждебныя рати, яже вскоре со студом отступи от града, не возможе его победити, люди же вологостии прославляху и воспияху Богу: Аллилуиа.

Икос 10

Царя Небеснаго Господа Иисуса верный раб и угодник был еси, преподобне отче Димитрие, и от Него получив велию благодать, царю земному, благоверному великому князю Иоанну, победити царство Казанское помогл еси, явлься среди полков российских и поборая им агаряны нечестивыя помощию небесною вскоре взяти стольный град их Казань. Сие явление твое мы вспоминая, благодарственно зовем ти: Радуйся, святче Божий, со святым обитаяй, и за грешныя Бога умоляяй. Радуйся, угодниче Христов, от горних высот к земнородным милостиво приникаяй. Радуйся, любовь твою к отечествию земному и по смерти сохранивый. Радуйся, помощь твою святую стране Российстей чудесно явивый. Радуйся, яко архистратиг воим Российским на агаряны поборавый. Радуйся, град Казань взяти им дивно помогавый. Радуйся, град твой Вологду от нападений ратных множицею избавивый. Радуйся, сострадания преисполненный и в милости богатый. Радуйся, Димитрие, великий чудотворче.

Кондак 11

Пение наше молебное милостиво приими угодниче Божий, преподобне отче Димитрие, и щедроты твоя целебныя даруй нам в недузех наших: тебе бо стяжахом врача изряднаго и немздоприимнаго, присно готоваго помогати нам и исцеляти недуги наша данною ти от Господа благодатию. Юже прославляя от благодарныя души, вопием тобою благодеющему нам Богу: Аллилуиа.

Икос 11

Светлыми лучами чудес твоих благодатно просвещаеши, святе чудотворче Димитрие, не токмо град твой и обитель твою, но и всю страну Российскую. В ней же, яко великий угодник Божий, усердно прославляешися он верных, ближним и дальним щедроты твоя целебныя милостиво даруяй, да вси радостно взываем сице: Радуйся, великоименитый всероссийский наш заступниче. Радуйся, ангелоравный человече. Радуйся, звездо утренняя, мрак нечестия прогоняющая. Радуйся, забрало необоримое от враг видимых и невидимых. Радуйся, молящимся тебе на помощь ускоряяй. Радуйся, огненное запаление призыванием имене твоего угашаяй. Радуйся, безпомощных скорый помощниче. Радуйся, благодати Божией многоцелебный источниче. Радуйся, Димитрие, великий чудотворце.

Кондак 12

Благодати причастное изображение лица твоего даровал еси людем твоим в благословение и утешение, преподобне отче Димитрие, и от Него чудеса многая совершил еси, яко чудотворец преславный. Тем же с верою и любовию поклоняемся иконе твоей, святый наш предстателю, и, величая возвеличившаго тя Христа Господа, хвалебно зовем ему: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще многая твоя чудеса и велие сострадание твое к людем, ти сродным, Димитрие богоблаженне, благоумиленно просим тя, небеснаго заступника нашего: принеси за ны сердныя молитвы твоя ко Господу и испроси нам кончину жития благую и непостыдную, да помощию твоею святою спасение вечное унаследуем и вкупе с тобою водворимся тамо, идеже присещает свет лица Божия и веселит вся от века праведники. О сем тя молим и зовем: Радуйся, благоволением Пресвятая Троицы осененный. Радуйся, лицезрения Пресвятыя Богородицы удостоенный. Радуйся, Агнцу Божию последовавый на земли. Радуйся, с девственными лики предстояй Ему на небеси. Радуйся, со избранники Божиими покланяяйся Творцу. Радуйся, дерзновение молитвенное стяжавый к Небесному Отцу. Радуйся, о нем же радуются и Бога славят человецы. Радуйся, душ и телес наших благодатное врачевание. Радуйся, Димитрие, великий чудотворце.

Кондак 13

О великий чудотворче и скорый в бедах помощниче, преподобне отче наш Димитрие! Тебе молимся и тебе просим с верою к любовию: приими милостивно сие малое хвалебное пение, от усердия нашаго тебе приносимое, и умоли Господа Бога в день страшнаго суда Его помиловати нас и избавити осуждения вечнаго, да сподобимся блаженныя части одесную Его стоящих и радостно Ему воспоем: Аллилуиа.

(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1) 

Молитва преподобному Димитрию Прилуцкому, Вологодскому чудотворцу

О священная главо, предивный чудотворче, богоносне отче наш Димитрие! Усердно припадающе к тебе, молимся: яви, нам, смиренным и грешным, многомощное твое заступление. Се бо грех ради наших, не имамы дерзновения ко Господу просити Его даров, нам благопотребных, но тебе, молитвенника к Нему благоприятного, предлагаем и просим: испроси нам у благости Его вся яже на пользу душам и телесем нашим: веру, правду, надежду несумненну, любовь нелицемерну, во искушениих мужество, в злостраданиях терпение, в молитвах постоянство, в благочестии преуспеяние, вожделенное здравие, земли плодоносие, воздуха благорастворение, дожди благовременны, житейских потреб довольство, мир во днех наших и благословение свыше на всякая благая дела наша. Не забуди, чудотворче святый, милостиво посещати обитель свою, грады и веси страны нашея православныя, сохраняя и соблюдая их молитвами твоими от всякого зла. Помяни всех, веру и любовь к тебе имущих и имя твое молитвенно призывающих, и во благих прошения их милостиво исполни, осеняя их свыше святоотеческим твоим благословением. Ей святче божий, не лиши и нас грешных твоего многомощнаго заступления, но сподоби нас кончину жития благую улучити и Царствие Небесное унаследовати. Да воспоем и прославим дивнаго во святых своих Бога нашего, Отца и Сына и Святого Духа, во веки веков. Аминь.

Источник: azbyka.ru

     

Подписаться на обновления сайта