Кресто-Воздвиженский храм г. Винницы | Школа – сад Св. Николая

Преподобный Амвросий Оптинский

ДНИ ПАМЯТИ:

Преподобный Амвросий Оптинский

Преподобный Амвросий Оптинский

10 июля – Обре́тение мощей

10 августа – Собор Тамбовских святых

23 сентября – Собор Липецких святых

23 октября

24 октября – Собор преподобных Оптинских старцев

ЖИТИЕ

Алек­сандр Грен­ков, бу­ду­щий отец Ам­вро­сий, ро­дил­ся 21 или 23 но­яб­ря 1812 го­да в ду­хов­ной се­мье се­ла Боль­шие Ли­по­ви­цы Там­бов­ской епар­хии. Окон­чив ду­хов­ное учи­ли­ще, он за­тем про­шел успеш­но курс в ду­хов­ной се­ми­на­рии. Од­на­ко не по­шел ни в Ду­хов­ную ака­де­мию, ни в свя­щен­ни­ки. Неко­то­рое вре­мя он был до­маш­ним учи­те­лем в од­ной по­ме­щи­чьей се­мье, а за­тем пре­по­да­ва­те­лем ли­пец­ко­го ду­хов­но­го учи­ли­ща. Об­ла­дая жи­вым и ве­се­лым ха­рак­те­ром, доб­ро­тою и ост­ро­уми­ем, Алек­сандр Ми­хай­ло­вич был очень лю­бим сво­и­ми то­ва­ри­ща­ми и со­слу­жив­ца­ми. В по­след­нем клас­се се­ми­на­рии ему при­шлось пе­ре­не­сти опас­ную бо­лезнь, и он дал обет по­стричь­ся в мо­на­хи, ес­ли вы­здо­ро­ве­ет.

По вы­здо­ров­ле­нии он не за­был сво­е­го обе­та, но несколь­ко лет от­кла­ды­вал его ис­пол­не­ние, «жал­ся», по его вы­ра­же­нию. Од­на­ко со­весть не да­ва­ла ему по­коя. И чем боль­ше про­хо­ди­ло вре­ме­ни, тем му­чи­тель­нее ста­но­ви­лись уко­ры со­ве­сти. Пе­ри­о­ды без­за­бот­но­го ве­се­лья и бес­печ­но­сти сме­ня­лись пе­ри­о­да­ми острой тос­ки и гру­сти, уси­лен­ной мо­лит­вы и слез. Од­на­жды, бу­дучи уже в Ли­пец­ке, гу­ляя в со­сед­нем ле­су, он, стоя на бе­ре­гу ру­чья, яв­ствен­но рас­слы­шал в его жур­ча­нье сло­ва: «Хва­ли­те Бо­га, лю­би­те Бо­га…».

До­ма, уеди­ня­ясь от лю­бо­пыт­ных взо­ров, он пла­мен­но мо­лил­ся Бо­жи­ей Ма­те­ри про­све­тить его ум и на­пра­вить его во­лю. Во­об­ще он не об­ла­дал на­стой­чи­вою во­лею и уже в ста­ро­сти го­во­рил сво­им ду­хов­ным де­тям: «Вы долж­ны слу­шать­ся ме­ня с пер­во­го сло­ва. Я – че­ло­век уступ­чи­вый. Ес­ли бу­де­те спо­рить со мною, я мо­гу усту­пить вам, но это не бу­дет вам на поль­зу». Из­не­мо­гая от сво­ей нере­ши­мо­сти, Алек­сандр Ми­хай­ло­вич от­пра­вил­ся за со­ве­том к про­жи­вав­ше­му в той мест­но­сти из­вест­но­му по­движ­ни­ку Ила­ри­о­ну. «Иди в Оп­ти­ну, – ска­зал ему ста­рец, – и бу­дешь опы­тен». Грен­ков по­слу­шал­ся. Осе­нью 1839 го­да он при­был в Оп­ти­ну Пу­стынь, где был лас­ко­во при­нят стар­цем Львом.

Вско­ре он при­нял по­стриг и был на­ре­чен Ам­вро­си­ем, в па­мять свя­ти­те­ля Ме­дио­лан­ско­го, за­тем был ру­ко­по­ло­жен в иеро­дья­ко­на и позд­нее – во иеро­мо­на­ха. Ко­гда отец Ма­ка­рий на­чал свое де­ло из­да­тель­ства, о. Ам­вро­сий, окон­чив­ший се­ми­на­рию и зна­ко­мый с древни­ми и но­вы­ми язы­ка­ми (он знал пять язы­ков), был од­ним из его бли­жай­ших по­мощ­ни­ков. Ско­ро по­сле сво­е­го ру­ко­по­ло­же­ния он за­бо­лел. Бо­лезнь бы­ла на­столь­ко тя­же­ла и про­дол­жи­тель­на, что на­все­гда по­до­рва­ла здо­ро­вье от­ца Ам­вро­сия и по­чти при­ко­ва­ла его к по­сте­ли. Вслед­ствие сво­е­го бо­лез­нен­но­го со­сто­я­ния он до са­мой сво­ей кон­чи­ны не мог со­вер­шать ли­тур­гии и участ­во­вать в длин­ных мо­на­стыр­ских бо­го­слу­же­ни­ях.

По­стиг­шая о. Ам­вро­сия тя­же­лая бо­лезнь име­ла для него несо­мнен­но про­ви­ден­ци­аль­ное зна­че­ние. Она уме­ри­ла его жи­вой ха­рак­тер, предо­хра­ни­ла его, быть мо­жет, от раз­ви­тия в нем са­мо­мне­ния и за­ста­ви­ла его глуб­же вой­ти в се­бя, луч­ше по­нять и са­мо­го се­бя, и че­ло­ве­че­скую при­ро­ду. Неда­ром же впо­след­ствии о. Ам­вро­сий го­во­рил: «Мо­на­ху по­лез­но бо­леть. И в бо­лез­ни не на­до ле­чить­ся, а толь­ко под­ле­чи­вать­ся!». По­мо­гая стар­цу Ма­ка­рию в из­да­тель­ской де­я­тель­но­сти, о. Ам­вро­сий и по­сле его кон­чи­ны про­дол­жал за­ни­мать­ся этою де­я­тель­но­стью. Под его ру­ко­вод­ством бы­ли из­да­ны: «Ле­стви­ца» преп. Иоан­на Ле­ствич­ни­ка, пись­ма и жиз­не­опи­са­ние о. Ма­ка­рия и дру­гие кни­ги. Но не из­да­тель­ская де­я­тель­ность бы­ла сре­до­то­чи­ем стар­че­ских тру­дов о. Ам­вро­сия. Его ду­ша ис­ка­ла жи­во­го, лич­но­го об­ще­ния с людь­ми, и он ско­ро стал при­об­ре­тать сла­ву опыт­но­го на­став­ни­ка и ру­ко­во­ди­те­ля в де­лах не толь­ко ду­хов­ной, но и прак­ти­че­ской жиз­ни. Он об­ла­дал необык­но­вен­но жи­вым, ост­рым, на­блю­да­тель­ным и про­ни­ца­тель­ным умом, про­свет­лен­ным и углуб­лен­ным по­сто­ян­ною со­сре­до­то­чен­ною мо­лит­вою, вни­ма­ни­ем к се­бе и зна­ни­ем по­движ­ни­че­ской ли­те­ра­ту­ры. По бла­го­да­ти Бо­жи­ей его про­ни­ца­тель­ность пе­ре­хо­ди­ла в про­зор­ли­вость. Он глу­бо­ко про­ни­кал в ду­шу сво­е­го со­бе­сед­ни­ка и чи­тал в ней, как в рас­кры­той кни­ге, не нуж­да­ясь в его при­зна­ни­ях. Ли­цо его, кре­стья­ни­на-ве­ли­ко­рос­са, с вы­да­ю­щи­ми­ся ску­ла­ми и с се­дой бо­ро­дой, све­ти­лось ум­ны­ми и жи­вы­ми гла­за­ми. Со все­ми ка­че­ства­ми сво­ей бо­га­то ода­рен­ной ду­ши о. Ам­вро­сий, несмот­ря на свою по­сто­ян­ную бо­лезнь и хи­лость, со­еди­нял неис­ся­ка­е­мую жиз­не­ра­дост­ность и умел да­вать свои на­став­ле­ния в та­кой про­стой и шут­ли­вой фор­ме, что они лег­ко и на­все­гда за­по­ми­на­лись каж­дым слу­ша­ю­щим. Ко­гда это бы­ло необ­хо­ди­мо, он умел быть взыс­ка­тель­ным, стро­гим и тре­бо­ва­тель­ным, при­ме­няя «на­став­ле­ние» пал­кой или же на­кла­ды­вая на на­ка­зу­е­мо­го епи­ти­мью. Ста­рец не де­лал ни­ка­ко­го раз­ли­чия меж­ду людь­ми. Каж­дый имел к нему до­ступ и мог го­во­рить с ним: пе­тер­бург­ский се­на­тор и ста­рая кре­стьян­ка, про­фес­сор уни­вер­си­те­та и сто­лич­ная мод­ни­ца, Со­ло­вьев и До­сто­ев­ский, Леон­тьев и Тол­стой.

С ка­ки­ми толь­ко прось­ба­ми, жа­ло­ба­ми, с ка­ки­ми толь­ко сво­и­ми го­ре­стя­ми и нуж­да­ми ни при­хо­ди­ли к стар­цу лю­ди! При­хо­дит к нему мо­ло­дой свя­щен­ник, год то­му на­зад на­зна­чен­ный, по соб­ствен­но­му же­ла­нию, на са­мый по­след­ний при­ход в епар­хии. Не вы­дер­жал он ску­до­сти сво­е­го при­ход­ско­го су­ще­ство­ва­ния и при­шел к стар­цу про­сить бла­го­сло­ве­ния на пе­ре­ме­ну ме­ста. Уви­дев его из­да­ли, ста­рец за­кри­чал: «Иди на­зад, отец! Он один, а вас двое!». Свя­щен­ник, недо­уме­вая, спро­сил стар­ца, что зна­чат его сло­ва. Ста­рец от­ве­тил: «Да ведь дья­вол, ко­то­рый те­бя ис­ку­ша­ет, один, а у те­бя по­мощ­ник – Бог! Иди на­зад и не бой­ся ни­че­го; греш­но ухо­дить с при­хо­да! Слу­жи каж­дый день ли­тур­гию, и все бу­дет хо­ро­шо!». Об­ра­до­ван­ный свя­щен­ник вос­пря­нул ду­хом и, вер­нув­шись на свой при­ход, тер­пе­ли­во по­вел там свою пас­тыр­скую ра­бо­ту и через мно­го лет про­сла­вил­ся как вто­рой ста­рец Ам­вро­сий.

Тол­стой по­сле бе­се­ды с о. Ам­вро­си­ем ра­дост­но ска­зал: «Этот о. Ам­вро­сий со­всем свя­той че­ло­век. По­го­во­рил с ним, и как-то лег­ко и от­рад­но ста­ло у ме­ня на ду­ше. Вот ко­гда с та­ким че­ло­ве­ком го­во­ришь, то чув­ству­ешь бли­зость Бо­га».

Дру­гой пи­са­тель, Ев­ге­ний По­го­жев (По­се­ля­нин) го­во­рил: «Ме­ня по­ра­зи­ла его свя­тость и та непо­сти­жи­мая без­дна люб­ви, ко­то­рые бы­ли в нем. И я, смот­ря на него, стал по­ни­мать, что зна­че­ние стар­цев – бла­го­слов­лять и одоб­рять жизнь и по­сы­ла­е­мые Бо­гом ра­до­сти, учить лю­дей жить счаст­ли­во и по­мо­гать им нести вы­па­да­ю­щие на их до­лю тя­го­сти, в чем бы они ни со­сто­я­ли». В. Ро­за­нов пи­сал: «Бла­го­де­я­ние от него льет­ся ду­хов­ное, да, на­ко­нец, и физи­че­ское. Все под­ни­ма­ют­ся ду­хом, толь­ко взи­рая на него… Са­мые прин­ци­пи­аль­ные лю­ди по­се­ща­ли его (о. Ам­вро­сия), и ни­кто не ска­зал ни­че­го от­ри­ца­тель­но­го. Зо­ло­то про­шло через огонь скеп­ти­циз­ма и не по­туск­не­ло».

В стар­це в очень силь­ной сте­пе­ни бы­ла од­на рус­ская чер­та: он лю­бил что-ни­будь устро­ить, что-ни­будь со­здать. Он ча­сто на­учал дру­гих пред­при­нять ка­кое-ни­будь де­ло, и ко­гда к нему при­хо­ди­ли са­ми за бла­го­сло­ве­ни­ем на по­доб­ную вещь част­ные лю­ди, он с го­ряч­но­стью при­ни­мал­ся об­суж­дать и да­вал не толь­ко бла­го­сло­ве­ние, но и доб­рый со­вет. Оста­ет­ся со­вер­шен­но непо­сти­жи­мым, от­ку­да брал отец Ам­вро­сий те глу­бо­чай­шие све­де­ния по всем от­рас­лям че­ло­ве­че­ско­го тру­да, ко­то­рые в нем бы­ли.

Внеш­няя жизнь стар­ца в Оп­тин­ском ски­ту про­те­ка­ла сле­ду­ю­щим об­ра­зом. День его на­чи­нал­ся ча­са в че­ты­ре-пять утра. В это вре­мя он звал к се­бе ке­лей­ни­ков, и чи­та­лось утрен­нее пра­ви­ло. Оно про­дол­жа­лось бо­лее двух ча­сов, по­сле че­го ке­лей­ни­ки ухо­ди­ли, а ста­рец, остав­шись один, пре­да­вал­ся мо­лит­ве и го­то­вил­ся к сво­е­му ве­ли­ко­му днев­но­му слу­же­нию. С де­вя­ти ча­сов на­чи­нал­ся при­ем: спер­ва мо­на­ше­ству­ю­щих, за­тем ми­рян. При­ем длил­ся до обе­да. Ча­са в два ему при­но­си­ли скуд­ную еду, по­сле ко­то­рой он час-пол­то­ра оста­вал­ся один. За­тем чи­та­лась ве­чер­ня, и до но­чи воз­об­нов­лял­ся при­ем. Ча­сов в 11 со­вер­ша­лось длин­ное ве­чер­нее пра­ви­ло, и не рань­ше по­лу­но­чи ста­рец оста­вал­ся, на­ко­нец, один. Отец Ам­вро­сий не лю­бил мо­лить­ся на ви­ду. Ке­лей­ник, чи­тав­ший пра­ви­ло, дол­жен был сто­ять в дру­гой ком­на­те. Од­на­жды, один мо­нах на­ру­шил за­пре­ще­ние и во­шел в кел­лию стар­ца: он уви­дел его си­дя­щим на по­сте­ли с гла­за­ми, устрем­лен­ны­ми в небо, и ли­цом, оси­ян­ным ра­до­стью.

Так в те­че­ние бо­лее трид­ца­ти лет, изо дня в день ста­рец Ам­вро­сий со­вер­шал свой по­двиг. В по­след­ние де­сять лет сво­ей жиз­ни он взял на се­бя еще од­ну за­бо­ту: ос­но­ва­ние и устрой­ство жен­ской оби­те­ли в Ша­мор­дине, в 12 вер­стах от Оп­ти­ны, где, кро­ме 1000 мо­на­хинь, име­лись еще при­ют и шко­ла для де­во­чек, бо­га­дель­ня для ста­рух и боль­ни­ца. Эта но­вая де­я­тель­ность бы­ла для стар­ца не толь­ко лиш­ней ма­те­ри­аль­ной за­бо­той, но и кре­стом, воз­ло­жен­ным на него Про­ви­де­ни­ем и за­кон­чив­шим его по­движ­ни­че­скую жизнь.

1891 год был по­след­ним в зем­ной жиз­ни стар­ца. Все ле­то это­го го­да он про­вел в Ша­мор­дин­ской оби­те­ли, как бы спе­ша за­кон­чить и устро­ить там все неза­кон­чен­ное. Шли спеш­ные ра­бо­ты, но­вая на­сто­я­тель­ни­ца нуж­да­лась в ру­ко­вод­стве и ука­за­ни­ях. Ста­рец, по­ви­ну­ясь рас­по­ря­же­ни­ям кон­си­сто­рии, неод­но­крат­но на­зна­чал дни сво­е­го отъ­ез­да, но ухуд­ше­ние здо­ро­вья, на­сту­пав­шая сла­бость – след­ствие его хро­ни­че­ской бо­лез­ни – за­став­ля­ли его от­кла­ды­вать свой отъ­езд. Так про­тя­ну­лось де­ло до осе­ни. Вдруг при­шло из­ве­стие, что сам прео­свя­щен­ный, недо­воль­ный мед­ли­тель­но­стью стар­ца, со­би­ра­ет­ся при­е­хать в Ша­мор­ди­но и увез­ти его. Тем вре­ме­нем ста­рец Ам­вро­сий сла­бел с каж­дым днем. И вот – ед­ва прео­свя­щен­ный успел про­ехать по­ло­ви­ну пу­ти до Ша­мор­ди­на и оста­но­вил­ся но­че­вать в Пе­ре­мышль­ском мо­на­сты­ре, как ему по­да­ли те­ле­грам­му, из­ве­ща­ю­щую его о кон­чине стар­ца. Прео­свя­щен­ный из­ме­нил­ся в ли­це и сму­щен­но ска­зал: «Что же это зна­чит?». Был ве­чер 10 (22) ок­тяб­ря. Прео­свя­щен­но­му со­ве­то­ва­ли на дру­гой день вер­нуть­ся в Ка­лу­гу, но он от­ве­тил: «Нет, ве­ро­ят­но, та­ко­ва уж во­ля Бо­жия! Про­стых иеро­мо­на­хов ар­хи­ереи не от­пе­ва­ют, но это осо­бен­ный иеро­мо­нах – я хо­чу сам со­вер­шить от­пе­ва­ние стар­ца».

Бы­ло ре­ше­но пе­ре­вез­ти его в Оп­ти­ну пу­стынь, где про­вел он свою жизнь и где по­ко­и­лись его ду­хов­ные ру­ко­во­ди­те­ли – стар­цы Лев и Ма­ка­рий. На мра­мор­ном над­гро­бии вы­гра­ви­ро­ва­ны сло­ва апо­сто­ла Пав­ла: «Бых немощ­ным, яко немо­щен, да немощ­ныя при­об­ря­щу. Всем бых вся, да вся­ко некия спа­су» (1Кор.9:22). Сло­ва эти точ­но вы­ра­жа­ют смысл жиз­нен­но­го по­дви­га стар­ца.

Кросс­ворд «Прп. Ам­вро­сий Оп­тин­ский» 

МОЛИТВЫ

Тропарь преподобного Амвросия Оптинского

глас 5

Яко к целебному источнику,/ притекаем к тебе, Амвросие, отче наш,/ ты бо на путь спасения нас верно наставляеши,/ молитвами от бед и напастей охраняеши,/ в телесных и душевных скорбех утешаеши,/ паче же смирению, терпению и любви научаеши;/ моли человеколюбца Христа/ и Заступницу усердную// спастися душам нашим.

Тропарь преподобного Амвросия

глас 5

Яко к целебному источнику,/ притекаем к тебе, Амвросие, отче наш,/ ты бо на путь спасения нас верно наставляеши,/ молитвами от бед и напастей охраняеши,/ в телесных и душевных скорбех утешаеши,/ паче же смирению, терпению и любви научаеши;/ моли человеколюбца Христа/ и Заступницу усердную// спастися душам нашим.

Кондак преподобного Амвросия Оптинского

глас 2

Завет Пастыреначальника исполнив,/ старчества благодать наследовал еси,/ болезнуя сердцем о всех, с верою притекающих к тебе./ Темже и мы, чада твоя, с любовию вопием ти:/ отче святый Амвросие,// моли Христа Бога спастися душам нашим.

Кондак преподобного Амвросия

глас 2

Завет Пастыреначальника исполнив,/ старчества благодать наследовал еси,/ болезнуя сердцем о всех, с верою притекающих к тебе./ Темже и мы, чада твоя, с любовию вопием ти:/ отче святый Амвросие,// моли Христа Бога спастися душам нашим.

Величание преподобного Амвросия Оптинского

Ублажаем тя, преподобне отче Амвросие, и чтим святую память твою, наставниче монахов и собеседниче ангелов.

Молитва преподобному Амвросию, старцу Оптинскому

О великий старче и угодниче Божий, преподобне отче наш Амвросие, Оптинская похвало и всея Руси учителю благочестия! Славим твое во Христе смиренное житие, имже Бог превознесе имя твое, еще на земли тебе суща, наипаче же увенча тя небесною честию по отшествии твоем в чертог славы вечныя. Приими ныне моление нас, недостойных чад твоих, чтущих тя и призывающих имя твое святое, избави нас твоим предстательством пред Престолом Божиим от всех скорбных обстояний, душевных и телесных недугов, злых напастей, тлетворных и лукавых искушений, низпосли Отечеству нашему от великодаровитаго Бога мир, тишину и благоденствие, буди непреложный покровитель святыя обители сия, в нейже в преуспеянии сам подвизался еси и угодил еси всеми в Троице славимому Богу нашему, Емуже подобает всякая слава, честь и поклонение, Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и присно, и во веки веков. Аминь.

КАНОНЫ И АКАФИСТЫ

КАНОН ПРЕПОДОБНАГО АМВРОСИЯ ОПТИНСКАГО

глас 8

Песнь 1

Ирмос: Колесницегонителя фарабня погрузи чудотворяй иногда Моисейский жезл, крестообразно поразив и разделив море, Израиля же беглеца, пешеходца спасе, песнь Богови воспевающа.

Церковь ныне торжествует, светло празднующи твою святую память, и с радостию воспевает ти хвалебную песнь, славящи Господа, дивнаго во святых Своих.

Познал еси сладость жизни во Христе и не обинуяся оставил еси прелесть земных благ и суету мира, всего себе покорив Богу.

Кто изочтет подвиги твоя, яже понесл еси ради Царствия Небеснаго, в пении, бдении и пощении утверждая дух свой.

Восходил еси от силы в силу в доброделании заповедей Христовых и стяжил еси дар Духа Святаго, Егоже действием спасл еси многия души христианския.

Богородичен: Богородице Приснодево Марие, простри ми милостивне десницу на помощь умоляющи Сына Твоего и Бога: яко уязвен есмь люте, и на Тя точию надежду мою положих, Ты мя ущедри.

Песнь 3

Ирмос: Утверждей в начале Небеса разумом и землю на водах основавый, на камени мя, Христе, зиповедей Твоих утверди, яко несть свят, паче Тебе, Едине Человеколюбче.

Послушанием совершенным отвергался еси воли своея и тем страсти существа падшаго Адама отринул еси, всего себе предав водительству Богомудрых старцев и отцев Пустыни, иже и возрасти тя в меру возраста духовнаго.

Целомудрия красоту стяжила есть твоя чистая душа, силою покаяния совлекшися ветхаго человека и в духовном преспеянии облекшися во Христа.

Богатства тленнаго мира возненавидел еси и был еси яко странник и пришелец на земли, взыскуя Града Небеснаго, темже Домовладыка введе тя в чертог славы Своея.

Христос Бог обогати тя даром чудес, и многия болезни страждущих исцелил еси, не остави нас, чающих от тебе благодатную помощь.

Богородичен: Надежда и упование наше, Владычице мира, благая Помощнице, спаси и в крепости рог вознеси православных и люди наша от всяких бед и от различных обстояний свободи.

Седален, глас 4

Лик монахов ныне славословит тя, преподобне отче наш Амвросие, ублажая честную память твою, и вся обитель в радости торжествует, почитающи твое чистое в добродетелех житие и множество чудотворений, тобою произливаемых. Темже мы вси вкупе вопием: спасай нас молитвами твоими, Амвросие, отче наш.

Песнь 4

Ирмос: Ты моя крепость, Господи, Ты моя и сила, Ты мой Бог, Ты мое радование, не оставль недра Отча и нашу нищету посетив. Тем с пророком Аввакумом зову Ти: силе Твоей слава, Человеколюбче.

Избранный сосуд Духа Святаго был еси и токи чудес излил еси. Приими наша молитвы и исцели нас от ран греховных и страстей.

Познавый силу молитвы во спасение души, научи нас душеполезно молитися ко Избавителю всех милостивому Иисусу.

Веру истинную Православную утверди в людех Твоих, чтущих тя яко ревнителя учения Христова.

Что воздадим ти, преблаженне отче наш, за вся, яже воздал еси нам, чадом твоим, чтущим твою честную память.

Богородичен: Из Твоих пречистых чресл, Богородительнице, Слово Божие произыде несказанно, Егоже объемши, от зол избавити умоли зовущих: слава силе Твоей, Господи.

Песнь 5

Ирмос: Вскую мя отринул еси от лица Твоего, Свете Незаходимый, и покрыла мя есть чуждая тьма, окаяннаго, но обрати мя, и к свету заповедей Твоих пути моя направи, молюся.

Светом учения Христова просвещенный, мрак заблуждения греховнаго отмел еси, настави во свете повелений Божиих и нас, омраченных страстьми.

Новая свеща возсия тобою, отче, на земли Российстей, озаряя светом любве Божественныя вся дольная. Просвети, Богоносе, нас, недостойных чад твоих, светом заповедей Христа.

Возлюбил еси ближняго и подъял еси его бремя грехов и скорбей, да узрит свет истины и исправит стопы своя к деланию заповедей Христовых.

Унаследовал еси Царство Небесное, идеже празднующих глас непрестанный и безконечная сладость зрящих лица доброту Бога неизреченную.

Богородичен: Нескверная Агница и Богоотроковице Марие, Твоими молитвами укрепившеся, святии победиша бесовския силы: темже и нам, уповающим на Тя, скоро предстини в помощь, да посрамятся и падут вси являющии рабом Твоим злая.

Песнь 6

Ирмос: Очисти мя, Спасе, многа бо беззакония моя, и из глубины зол возведи, молюся: к Тебе бо возопих, и услыши мя, Боже спасения моего.

Крепкое заступление буди всем, притекающим к твоей помощи в недузех и печалех, отче наш Амвросие, Оптинския обители великий Старче.

Избави нас от коварства лукавых духов и изведи из глубины греховныя, да очистит нас Христос Бог от беззаконий наших и спасет души наша.

Како рцем твоя благодеяния людем, страждущим и уничиженным? Како воспоим ти благодарственную песнь? Приими ныне песнь хвалебную недостойных чад твоих.

Посети наша немощи по милости твоей, исцели язвы духбвныя силою данною ти свыше благодати, да востанем от мертвеннаго сна греховнаго.

Богородичен: Песнословяще, Чистая, из утробы Твоея Воплощшагося, Тя славословим, яко Божию Матерь.

Кондак, глас 2

Завет пастыреначальника исполнив, старчества благодать наследовал еси, болезнуя сердцем о всех с верою притекающих к тебе, темже и мы, чада твоя, с любовию вопием ти: отче святый Амвросие, моли Христи Бога спастися душам нашим.

Икос

Доброзрачное житие показал еси и своими добродетельми озарил еси всю землю русскую, привлекл еси к себе вся концы отечества нашего, окормляя неисчетную паству верных чад твоих, ихже с любовию призрел еси яко отец чадолюбивый и милостивый. Темже стекшеся в день преставления твоего во умилении зовем: радуйся, подвижниче благочестия, восприемый богатыя дары Духа Всесвятаго; радуйся, высото смирения и терпения, имиже научаеши верных чад своих; радуйся, древо плодоносное, имже напитал еси множество алчущих жизни вечныя; радуйся, цвете благоуханный любве Божественныя, еюже утешаются скорбящии и болезнующии; радуйся, источниче приснотекущий чудес и благотворений от нихже болящии исцелевают и гибнущии спасаются; радуйся, дерзновенный ходатаю наш пред праведным Судиею; радуйся, помощниче нам преславный во всех обстояниих; радуйся, Богомудре Амвросие, великий Старче всероссийский.

Песнь 7

Ирмос: Божия снизхождения огнь устыдеся в Вавилоне иногда. Сего ради отроцы в пещи, радованною ногою, яко во цветнице, ликующе, пояху: благословен еси, Боже отец ниших.

Преселился еси в горния чертоги и тамо зриши славу неизреченную Превечнаго Бога, зовя: благословен еси Боже отец наших.

В сонме святых угодников ныне прославляеши премудраго Творца и Господа Сил, воспевая: благословен еси Боже отец наших.

С лики Ангелов и Архангелов предстоиши пред лицем Вседержителя и тамо немолчно поеши: благословен еси Боже отец наших.

Вниде в радость Господа, яко добрый и верный раб Его был еси на земли, и ныне на небесех взываеши: благословен еси Боже отец наших.

Богородичен: Виждь Владычице, души моея злосмрадныя раны, ихже самохотне подъях окаянный, и не могу приложити пластыря, но еле жив сый вопию: милостива мне Врача всех и Бога Матерними Твоими молитвами сотвори, яко да воспою Ти: благословен, Пречистая, Плод чрева Твоего.

Песнь 8

Ирмос: Седмерицею пещь халдейский мучитель Богочестивым неистовно разжже, силою же лучшею спасены, сия видев, Творцу и Избавителю вопияше: отроцы, благословите, священницы, воспойте, людие, превозносите во вся веки.

Церковь ныне ликовствует, празднующи блаженную память твою, достохвальне отче, и с радостию поет: да благословит вся тварь Господа и превозносит Его во веки.

Собрашася ныне во обители святей монахов множество, ублажающих твою честную память и поющих с радостию: да благословит вся тварь Господа и превозносит Его во веки.

Пастырие и учителие стекошася в сей град обительный, идеже в добродетелех ты процвел еси, поя: да благословит тварь вся Господа и превозносит Его во веки.

Стирии и младии, сильнии и немощнии приидоша ныне в дом Господень прославити преподобнаго Старца и отца, вопиюще: да благословит тварь вся Господа и превозносит Его во веки.

Богородичен: О Тебе, Пресвятая Богородице, излияся вода животная, на омовение скверны всемирныя, еюже благоволи и мое сердце прохладити, и окропити росою молитв в крове крил Твоих во веки вся.

Песнь 9

Ирмос: Ужасеся о сем Небо, и земли удивишася концы, яко Бог явися человеком плотски, и чрево Твое бысть пространнейшее Небес. Тем Тя Богородицу, Ангелов и человек чиноначалия величают.

Проповедует ныне Православная Церковь подвиги твоя, яко всероссийскаго угодника Божия, и чтит твою память, восхваляющи твое ангелоподобное житие.

Призри с небесе, отче наш Амвросие, на верныя люди твоя, и низпосли свыше руку помощи всем, покланяющимся честному образу твоему.

Услыши глас моления нашего, посети милостию твоею болезни и немощи чад твоих, с верою к тебе прибегающих, досточудне отче наш.

Припадаем во умилении сердец наших к стопам твоим, великий Старче земли нашея, просим и молим: не забуди посещати чтущия пречестную память твою.

Богородичен: Кое Тебе дарование принесем Богородице? Или что вещати имамы грешнии? Точию умильно вопием, молящеся: спаси рабы Твоя, Богоблагодатная Отроковице, яко да Тя присно величаем.

АКАФИСТ ПРЕПОДОБНОМУ АМВРОСИЮ, СТАРЦУ ОПТИНСКОМУ

Кондак 1

Избранный угодниче Божий и чудотворче, великий старче Амвросие, Оптинская похвало и всея Руси дивный наставниче, прославляюще твое в подвизех изрядное житие, приносим многохвальное пение, ты же, яко имеяй дерзновение ко Господу, молися о всех нас, чадех твоих, со умилением зовущих:

Радуйся, преподобне Амвросие, богомудрый учителю веры и благочестия.

Икос 1

Ангельскому житию подражая, отвергл еси вся красная и скоропреходящая тленнаго мира сего и стопы своя направил еси к духовному учителю и прозорливцу старцу Илариону, да наставит тя на путь истиннаго жительства и благословит на подвиги спасения. Он же, провидев грядущее твое богоугодное житие, посла тя в обитель Оптину, и тамо ты обрел еси себе доброе пристанище. Мы же, видяще таковое Божие изволение о тебе, глаголем сицевая:

Радуйся, Богом избранная отрасле благочестия родителей; радуйся, измлада лет твоих Господа возлюбивый.

Радуйся, к книжней мудрости усердие от юности имевый; радуйся, святых отцев духоносное учение познавый.

Радуйся, скорогибнущих благ мира сего отвержение; радуйся, нетленных сокровищ неослабное желание.

Радуйся, Божия произволения о спасении души твоея искавый; радуйся, благословение на путь монашеский получивый.

Радуйся, преподобне Амвросие, богомудрый учителю веры и благочестия.

Кондак 2

Видя сердца твоего благое намерение, Христос предначерта узкий и тернистый путь твоего спасения, и, егда был еси внезапу на смертнем одре болезни, даде Господу обещание: аще исцелит тя, всего себе предати подвигом иночества. Востав же по милости Божией со одра болезни, абие прославил еси всещедраго Бога, Врача душ и телес, зовя: Аллилуиа.

Икос 2

Разум Божественных писаний стяжав, в страсе Божием помышлял еси, како Господь устроит грядущий путь твоего спасения и како вступити на стезю многотруднаго и скорбнаго монашескаго жительства. Мы же, дивящеся твоему благому намерению, воспеваем ти:

Радуйся, на Бога Промыслителя всю надежду возложивый; радуйся, токмо Его благоизволения взыскавый.

Радуйся, всякое испытание во спасение души понести готовый; радуйся, совести своея велению последовавый.

Радуйся, увеселения мирская возненавидевый; радуйся, богатства земная невозлюбивый.

Радуйся, Богу Единому поработати всего себе подвигнувый; радуйся, Тому точию угодити восхотевый.

Радуйся, преподобне Амвросие, богомудрый учителю веры и благочестия.

Кондак 3

Силою любве утверждаяся в вере, поревновал еси Евангельское житие стяжати по образу преподобных отцев Церкве древния. Егда же даде ти Господь разумение сего благоугождения, воспел еси со умилением: Аллилуиа.

Икос 3

Имея крепкую веру во благое промышление Божие о спасении человека, притекл еси к честному образу Пресвятыя Богородицы Тамбовския, еже бысть тебе благословение родительское, и смиренно молил еси Владычицу, да управит путь твой. Мы же, видяще твое неотступное упование на милость Царицы Небесныя, поем ти:

Радуйся, Божия Матере верное и возлюбленное чадо; радуйся, Ея священнаго покрова силы тайное постижение.

Радуйся, благословения родительскаго чрез Ея образ добронравный хранителю; радуйся, Заступницы усердныя благоговейный почитателю.

Радуйся, многочастне в нощи молитвы к Ней слезно возносивый; радуйся, помощь небесную от Нея непостыдно восприемый.

Радуйся, тако утешение в сердце своем обретый сладостное; радуйся, яко умиление приял еси благоотишное.

Радуйся, преподобне Амвросие, богомудрый учителю веры и благочестия.

Кондак 4

Бурею помышлений движимый, пришел еси в обитель преподобнаго Сергия Радонежскаго, да укрепит твое сердце на подвиги предстоящаго иноческаго поприща всея России чудотворец и учитель монашескаго делания, преизливающий от раки своих честных мощей токи благодатныя помощи. Умилився же тамо сердцем, взывал еси с радостию: Аллилуиа.

Икос 4

Слыша велие житие и благочестие богомудрых отцев и старцев Оптины пустыни, тайно оставил еси мир и вся, яже в нем, и пришел еси, не обинуяся, в обитель сию во смирении души, во еже спастися и угодити Богу. Мы же, видяще вящую ревность души твоея, приносим ти хвалебную песнь:

Радуйся, тленная блага мира сего нивочтоже вменивый; радуйся, сладость церковную познавый.

Радуйся, во обитель святую вселивыйся; радуйся, всего себе Боогу отдавый.

Радуйся, заповеди Божия неленостно исполнивый; радуйся, плоды Христова учения сладце вкусивый.

Радуйся, подвигов святых отцев ревнителю; радуйся, чистоты душевныя неусыпный хранителю.

Радуйся, преподобне Амвросие, богомудрый учителю веры и благочестия.

Кондак 5

Богозданная пустынь прият тя, яко во объятия отча, в нюже кротко вселился еси и тамо первее понесл еси труды послушания в келии великаго старца, богопросвещеннаго Льва, имже наставлен был еси к духовному деланию. Уведев же сладость отречения воли своея, возопил еси: Аллилуиа.

Икос 5

Видяще твое иноческое преуспеяние, облекоша тя отцы пустыни в ризы схимы великия, и сподоби тя Подвигоначальник Христос благодати ангельскаго чина приобщитися, сего ради вопием ти:

Радуйся, всем сердцем Бога возлюбивый; радуйся, всею душею Ему послуживый.

Радуйся, веру чрез многия труды непреложно утвердивый; радуйся, надеждою на помощь свыше себе вооруживый.

Радуйся, любве евангельския сокровище; радуйся, даров Духа Святаго вместилище.

Радуйся, подвигов монашеских воине доблественный; радуйся, равноангельнаго жития подражателю предивный.

Радуйся, преподобне Амвросие, богомудрый учителю веры и благочестия.

Кондак 6

Проповедник православныя веры и истиннаго жития во Христе Иисусе явился еси, противныя Евангелию и Церкви учения отрицая, и многия от пути заблуждения обратил еси ко Христу Жизнодавцу, поя благодарственно: Аллилуиа.

Икос 6

Возсиял еси, яко свеща многосветлая, в земли Российстей, просвещая всякаго человека, приходящаго к тебе, светом истины, людие же, обремененнии грехми и скорбьми многими, обретоша в тебе богоразумнаго наставника благочестия и добраго отца всем немощствующим, страждущим и уничиженным, воспевающе таковая:

Радуйся, светильниче православныя страны Российския; радуйся, зерцало Божественныя любве.

Радуйся, столпе веры апостольския; радуйся, каменю надежды жизни вечныя.

Радуйся, наставниче во всяких обстояниих боговдохновенный; радуйся, проповедниче покаяния рачительный.

Радуйся, врачу недугов телесных; радуйся, целителю болезней душевных.

Радуйся, преподобне Амвросие, богомудрый учителю веры и благочестия.

Кондак 7

Хотя последовати Самому Христу, подражал еси Ему всеусердно, взем иго Его на себе и, научився от Него кротости и смирению, обрел еси покой души своей, зовущей присно: Аллилуиа.

Икос 7

Новая и дивная звезда святости явися на небе церковнем, егда восшел еси по лестнице духовней к совершенству ангелоподобному, простерл еси лучи любве своея по лицу всея земли Русския и привлекл еси к себе знатная и худородная, мудрая века сего и немудрая, вопиющая к тебе сицевая:

Радуйся, граде, верху горы стояй; радуйся, светило, мрак неведения прогоняющее.

Радуйся, вся немощная врачуяй; радуйся, от бед и прельщений вражеских избавляяй.

Радуйся, печальных утешителю; радуйся, жаждущих духовный напоителю.

Радуйся, хитрословеснаго мудрования века сего обличителю; радуйся, многих заблудших на путь истины исправителю.

Радуйся, преподобне Амвросие, богомудрый учителю веры и благочестия.

Кондак 8

Странником и пришельцем в земном мире предстал еси, взыскующим града небеснаго, и понесл еси тяготы и немощи ищущаго у тебе помощи ближняго, и тако исполнил еси закон Христов, поя с благодарением: Аллилуиа.

Икос 8

Весь огнем Божественныя любве исполненный, крест многотрудный болезней телесных пронесл еси чрез все твое иноческое житие, в терпении стяжав душу твою, по слову Евангелия Христова, и всех нас научил еси безропотному крестоношению, зовущих ти:

Радуйся, вождю ищущих спасения; радуйся, образе истиннаго послушания.

Радуйся, сам тяжкие недуги до конца претерпевый; радуйся, приходящия к тебе в болезнех и печалех терпению научивый.

Радуйся, паствы твоея изрядный душепопечителю; радуйся, алчущих жизни вечныя питателю.

Радуйся, обидимых покровителю; радуйся, непокорных воли Божией вразумителю.

Радуйся, преподобне Амвросие, богомудрый учителю веры и благочестия.

Кондак 9

Все естество человеческое в болезнех и телесных немощех испытал еси, плоть распяв со страстьми и похотьми, и молитвою неустанною отгонял еси напасти и искушения лукавых духов и тем вся научал еси противостати кознем диавольским, взывая с верою: Аллилуиа.

Икос 9

Витийства суемудрых, неведавших силы веры православныя, отметал еси словом Божиим и чистым житием твоим и воистину возсиял еси, яко светозарный столп благочестия и хранитель святоотеческаго предания, усердно прелагая древняя писания отцев в письмена удобовразумительная. Мы же, дивящеся трудом твоим, воспеваем сице:

Радуйся, веры правыя адаманте; радуйся, жития по вере крепосте.

Радуйся, духа благочестия насадителю; радуйся, добродетелей христианских сеятелю.

Радуйся, подвигов старчества преуспеяние; радуйся, множества иноков духовное просвещение.

Радуйся, приведый тех ко спасению; радуйся, обративый многия грешныя к покаянию.

Радуйся, преподобне Амвросие, богомудрый учителю веры и благочестия.

Кондак 10

Спастися взыскующим Царства Небеснаго вспомоществуя, верный путеводитель явился еси, мирския и духовныя управляя; на конец же лет своих многия труды положил еси, обитель Шамординскую убогим устрояя, да сестры тоя обретут душевный покой и спасение, воспевающе песнь хвалебную: Аллилуиа.

Икос 10

Стена и прибежище был еси чадом твоим, молитвами неусыпными от демонских наваждений охраняя; на невидимую брань с духи злобы вдохновлял еси их, гордость и славолюбие смирением упраздняя. Темже радующеся зовем ти:

Радуйся, стрелы вражия угасивый; радуйся, демонския полки победивый.

Радуйся, пленных от духов злобы свободивый; радуйся, из темницы страстей многия души изведый.

Радуйся, любовию и молитвами заблудшия к Богу обративый; радуйся, сирот и вдовиц добрый попечителю.

Радуйся, водительства иноков и инокинь богоносный зиждителю; радуйся, смиренномудрия и кротости доброгласный проповедниче.

Радуйся, преподобне Амвросие, богомудрый учителю веры и благочестия.

Кондак 11

Пение умиленное приносим ти, скорому помощнику в нуждах и печалех всем, к тебе с верою и любовию притекающим, до конца бо дней своих был еси чадолюбивый отец страждущих и обремененных, чающих утешения души. Темже неложно прославляется тобою Бог, дивный во святых Своих, зовущих непрестанно: Аллилуиа.

Икос 11

Светильника добродетелей видеша в тебе вси концы, отче наш Амвросие, яко в терпении и смирении земное странствие скончал еси и исполнил еси вся, яже заповеда нам Христос во святем учении, и преселился еси от земли на небо, внидя в радость Господа своего, яко верный раб Христов. Темже радующеся воспеваем ти таковая:

Радуйся, усердный слуго, сотворивый волю Господина своего; радуйся, воине Христов, суету житейскую оставивый.

Радуйся, Богу Единому послуживый; радуйся, вся заповеди Божия исполнивый.

Радуйся, обители небесныя удостоивыйся; радуйся, горния славы приобщивыйся.

Радуйся, наследниче жизни вечныя; радуйся, угодниче Божий прехвальный.

Радуйся, преподобне Амвросие, богомудрый учителю веры и благочестия.

Кондак 12

Благодати Божия сокровище некрадомое унаследовал еси и тихое, безмятежное пристанище на небесех обрел еси. Действием же промысла Божия во дни торжествуемаго тысящелетия Крещения Руси прославлен и к лику святых причислен был еси. Ныне, ублажающе память твою святую, поем вси: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще твое всероссийское прославление, возносим ти, яко благоухание кадильное, смиренныя наша молитвы: не забуди чад твоих, почитающих имя твое святое и взывающих к тебе в благодарении:

Радуйся, Амвросие, Божественнаго безсмертия тезоименитый; радуйся, Церкве Православныя честная похвало.

Радуйся, лика святых угодников причастниче; радуйся, сонма преподобных отцев сотаинниче.

Радуйся, пред Престолом Бога Всевышняго наш твердый предстателю; радуйся, пред судом Божиим наш теплый ходатаю.

Радуйся, нас, странствующих во юдоли плачевней, путеводителю; радуйся, о всей земли Российстей неусыпный молитвенниче.

Радуйся, преподобне Амвросие, богомудрый учителю веры и благочестия.

Кондак 13

О дивный угодниче Христов и чудотворче, преподобне старче наш Амвросие, приими ныне малое моление недостойных чад твоих, не остави нас в скорбех и болезнех, прииди и простри руку помощи, настави нас на путь покаяния и спасения, во еже избавитися муки вечныя, да тобою присно славим Бога, вопиюще: Аллилуиа.

Этот кондак читается трижды, затем 1-й икос «Ангельскому житию …» и 1-й кондак «Избранный угодниче…».

Молитва первая

О великий старче и угодниче Божий, преподобне отче наш Амвросие, Оптинская похвало и всея Руси учителю благочестия! Славим твое во Христе смиренное житие, имже Бог превознесе имя твое, еще на земли тебе суща, наипаче же увенча тя небесною честию по отшествии твоем в чертог славы вечныя. Приими ныне моление нас, недостойных чад твоих, чтущих тя и призывающих имя твое святое, избави нас твоим предстательством пред Престолом Божиим от всех скорбных обстояний, душевных и телесных недугов, злых напастей, тлетворных и лукавых искушений, низпосли Отечеству нашему от великодаровитаго Бога мир, тишину и благоденствие, буди непреложный покровитель святыя обители сия, в нейже в преуспеянии сам подвизался еси и угодил еси всеми в Троице славимому Богу нашему, Емуже подобает всякая слава, честь и поклонение, Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и присно, и во веки веков. Аминь.

Молитва вторая

О преподобне и богоносне отче наш Амвросие! Ты, поработати Господеви желая, зде вселился еси и неленостно во трудех, бдениих, молитвах и постех подвизался еси и был еси наставник монашествующим, всем же людям учитель ревностный. Ныне убо, по отшествии твоем от земных, Небесному Царю предстоя, моли благость Его, еже ущедрити место селения твоего, святую обитель сию, идеже духом любве твоея неотступно пребываеши, и всем людем твоим, с верою к раце мощей твоих припадающим, во благая прошения их исполнити. Испроси у милостиваго Господа нашего, да низпослет нам обилие благ земных, паче же яже на пользу душ наших да дарует нам, и скончати житие сие привременное в покаянии да сподобит, в день же судный деснаго предстояния и наслаждения во Царствии Своем да удостоит во веки веков. Аминь.

Молитва третья

О всечестный старче преславныя и дивныя Оптины пустыни, преподобне и богоносне отче наш Амвросие! Церкве нашея доброе украшение и благодатный светильниче, небесным светом всех озаряяй, красный и духовный плод России и всея подсолнечныя, души верных обильно услаждаяй и увеселяяй! Ныне с верою и трепетом припадаем пред цельбоносною ракою святых мощей твоих, ихже на утешение и помощь страждущим милостивно даровал еси, смиренно молим тя сердцем и усты, отче святый, яко всероссийскаго наставника и учителя благочестия, пастыря и врача душевных и телесных недуг наших: воззри на чад твоих, зело согрешающих в словесех и делех, и посети нас многою и святою своею любовию, еюже славно преуспел еси еще во дни земныя, наипаче по праведней твоей кончине, наставляя в правилех святых и богопросвещенных отцев, вразумляя нас в заповедех Христовых, в нихже добре поревновал еси до последняго часа твоея многотрудныя иноческия жизни; испроси нам, немощствующим душею и бедствующим в скорбех, благоприятное и спасительное время на покаяние, истинное исправление и обновление нашего жития, в немже мы, грешнии, осуетихомся умом и сердцем, предахом себе непотребным и лютым страстем, пороком и беззаконием, имже несть числа; приими убо, соблюди и покрый нас кровом твоея многия милости, низпосли нам благословение от Господа, да понесем благое иго Христово в долготерпении до конца дней наших, чающе будущаго живота и Царствия, идеже несть печаль, ни воздыхание, но жизнь и радость безконечная, изобильно проистекаемая от Единаго, Всесвятаго и Блаженнаго Источника безсмертия в Троице покланяемаго Бога, Отца и Сына и Святаго Духа, ныне и присно, и во веки веков. Аминь.

КАНОН МОЛЕБНЫЙ ПРЕПОДОБНОМУ И БОГОНОСНОМУ ОТЦУ НАШЕМУ АМВРОСИЮ ОПТИНСКОМУ ЧУДОТВОРЦУ

глас 8

Для келейного чтения

Тропарь, глас 4. Подобен: Вознесыйся:

Богоносное Господа приятелише, благоуханное благодатей вдохновение и сладость присноживую, струящуюся обильно, мудраго Амвросия восхвалим в гимнех, крепости взыскующе душам и телесем, тебе вопиюще, отче предивный: твоими молитвами нас покрый.

Слава и ныне, богородичен: Не умолчим:

Псалом 8, и канон. Глас 8.

Песнь 1, Воду прошед:

Амвросие отче, от Бога приемый дерзновение, не престаеши о нас, моления принося о всех воспевающих любовию память твою.

Ум мой нестоянный видя, сладчайший отче, утверди мой помысл ползок, во еже ми бежати беззакония и твердо шествовати ко Господу.

Благодать погубих Христову, Амвросие блаженне, работою сластем, темже молитвами твоими богатство Духа Божия независтна ми даруй.

Богородичен: Богоневесто, Мати Содетеля, простершая руце, имиже понесла еси Христа: Егоже о нас молящи не оскудей, Дево, всегда.

Песнь 3. Небеснаго круга:

От нощи неведения, чудотворче преподобне, изми окаянную душу мою мольбами твоими, к свету невечерню Христовых повелений, тайно возведи и просвети.

Осиянный Троицы молениями, преподобне, и наслаждаяся о Господе, присно поминай молящихся тебе, и теплыми мольбами твоими избави от зол и обстояний.

Враг ми ругается, творя мя работна страстем, и в пропасть адову низводит и срамляет, божественный Амвросие, крепким твоим предстательством того мя исхити и спаси, молюся.

Богородичен: Преблагословенная Дево, прежде всех родов Господь, яко краснейшую скинию Тя избра, в нюже вселися, и Необоримую Стену постави Тя, Пречистая, поющим Тя.

Спаси от всякия нужды и вреда Тя воспевающих, от болезней и скорбей, богомудре Амвросие, и исполни верных прошения.

Призри благосердием:

Седален глас 2. Подобен: Моление теплое:

Свирепства вражия не убоявся, священнейше, подвиги сокровенными сатану злохитраго победил еси совершенно. и моления исполняеши ныне рабов твоих, иже коленопреклонении верно лобызают божественную икону твою.

Песнь 4. Услышах, Господи:

Врачебница безсребрена, святе Амвросие, келия твоя явися и прибежище всем тепле призывающим тя.

Унынием одержим есмь и грехи углебаем, в корабли любве твоея потопления спаси мя, преподобне.

Искушаяй не престает уязвляти и стужати мя, досточудне: святыми твоими мольбами ослабу ми даруй, Амвросие.

Богородичен: От пречистых кровей твоих Владыку всех родила еси, Егоже моли, Всенепорочная, избавление даровати страждущим.

Песнь 5. Просвети нас:

Умертви плоти моея всегубительная движения, Иисуса Спаса моего, Отче преподобне, житие и божество насаждая в сердце моем.

Пощади мя, люте бедствующа всегда, и подвигшагося утверди молитвами твоими божественными ко Господу, Амвросие.

Скорбьми многими, напастьми и недуги искушаема мя, богоносне, молитвами твоими в терпении укрепи.

Богородичен: Мати воистину Бога, Пречистая, Ты еси: Емуже и предстоиши служащи и Твоих рабов любовию соблюдающи.

Песнь 6. Молитву пролию ко Господу:

Язв ми целитель ныне явися прикасанием святых твоих мощей: плоти врачуя моея страсти, и души утишая болезни, Амвросие чудотворче, с дерзновением ко Господу приближаяйся.

Амвросие, смятение мое устави, и малодушия облаки развей, и щит ограждения твердый буди, отче, противу грозящаго мне змия, и святыми твоими молитвами душу мою невреждену сохрани.

Спящаго мя леностию, преподобне, памятию воздвигаеши твоих трудов, ихже радостно свершил еси, отче, Господа любовь стяжав: cочетай и мене Христу теплыми и непрестанными мольбами.

Богородичен: Всепетая Богородице, предвари, и сетей соблазна избави мя, и теплым и твердым предстательством от навета вражия сохрани, и исполни мя радости Сына и Бога Твоего, неискусомужная.

Спаси от всякия нужды и вреда тя воспевающих, от болезней и скорбей, богомудре Амвросие, и исполни верных прошения.

Пречистая, яже словом Слово неизреченно в последняя времена рождшая, Того умоли, яко имущее Матернее дерзновение.

Кондак глас 2. Подобен: Кровей твоих струями:

Поты трудов, блаженне, души твоея ризу убелил еси, и просветив ю светом благодати, прибегающим к тебе ходатай был еси болящим и спаситель, Амвросие.

Глас 6. Подобен: Всю отложивше:

Отче досточудне, с мольбами к тебе прибегаю, дерзая на милость твою. Слезы приношу ти, недостойный, избави мя змия лютаго, божественне, и Христу Вседержителю раба мя соделай святыми твоими молитвами, и недуг свободи, страсти же всякия мя очисти, и православных паству от вражия навета и от ересей избави, святе Амвросие.

Песнь 7. От Иудеи:

Мучимый болезньми, яко мученик многострадальный претерпел еси страдания, и врачеватель недугов всяческих явился еси благодатию, данною ти от Бога, Амвросие богомудре.

Чревоболение и кровей течение, отче Амвросие, и недуги неисцельны отжени скоро прикасанием святых твоих мощей, и добре утешение подаждь душам скорбящим.

Обитель оптинскую, Богородицею хранимую, блаженне Амвросие, мощей твоих раку чтущую, от всякаго вреда и от огня сохрани, с Богородицею молитвы принося ко Господу.

Богородичен: Прежде рождества Дева и рождестве Дева, Марие, пребыла еси и паки по рождестве Дева сущи, Отроковице: сердце мое просвети, и помыслов скверных свободи мя скоро.

Песнь 8. Царя небеснаго:

Страждущаго унынием, богомудре, и в скорбех люте отчаяннаго крилома любве твоея мене осени.

От безместных деяний и от пропастей злобы нас избави, Амвросие треблаженне, сонмища демонов удаляя молитвами твоими.

Тучами слез и умиления питием напой мя, теплыми твоими мольбами, к Животодавцу, Амвросие всеблаженне.

Богородичен: Неискусобрачно Бога Слова рождшая, осени мя покровом, Пречистая Марие, и озари мя светом богоразумия.

Песнь 9. Воистину Богородицу:

Гноения души моея и язвы телесе моего силою благодати исцели Христа умоляя, отче Амвросие.

Божественную мудрость стяжав, богомудре, лжемудраго злобу истни, егоже сетей избегати добре наставляй мя.

Христово мя яви отроча, Амвросие всеблаженне, благоприятным твоим ходатайством к Богу, и наследника славы его мя соделай.

Ересей безбожных расторгни приражения и православных рог утверди, Христу приседяй, славне Амвросие.

Богородичен: Почитаем Тя, Дево, яко рождшую Слово, и превышшую ангелов сущую, неусыпным предстательством Твоим утверждаеми.

Достойно есть, и величания.

Со слезами припадем благоговейно к образу божественному Амвросия чуднаго, просяще вси о дарованиих многоразличных душу ко спасению присно устремляющаго.

Радуйся, Владыки рабе верный, талантов богатство возрастивый труды многими, радуйся, иже раздаваяй нищим благодать и всех освящаяй, блаженнее Амвросие.

Приидите, оптинстии монаси, благочестно собори сошедшеся радостно: почтим достойно Амвросия великаго, раце мощей его припадающе.

Придите оптинстии монаси, благочестно собори сошедшеся радостно: почтим достойно Амвросия великаго, раце мощей его припадающе.

По отпусте поем:

Глас 2. Подобен: Егда от древа:

Свет Христов радостотворный, соль вселенныя ты еси, божественный Амвросие, всем сияя изрядно светильником жития твоего, и управляя словесы твоими к тебе приходящих, верных молитвами твоими от лютых избавляй, всех сердца ведый, страсти же душ исцеляй и телесныя недуги.

Владычице, приими:

Все упование мое:

Источник: azbyka.ru

     

Подписаться на обновления сайта